• Karst Lovers bij een defecte lift op station Culemborg.
• Karst Lovers bij een defecte lift op station Culemborg. Foto: RV Multimedia

Stationslift defect? Al tweehonderd keer meldden gebruikers zit op het platform van Karst Lovers

Nieuws 443 keer gelezen

TIEL • Afhankelijk van een lift op het station en blijkt deze niet te werken? Karst Lovers uit Tiel liep hier zelf verschillende keren tegenaan. Het was voor de 27-jarige de reden om in mei 2023 het platform Stationslift Storingen op te zetten. Begin april kwam op het platform de tweehonderdste melding binnen. 

Als gevolg van een open rug zit Lovers al zijn hele leven in een rolstoel. Toen hij tijdens Pasen 2023 voor de zoveelste keer, zonder dit vooraf te weten, voor een defecte lift op station Geldermalsen stond, was hij het zat. Hij vond dat de communicatie over defecte liften vanuit NS en ProRail ondermaats was. Dit kon anders, was zijn gedachte. 

Hij vond dat er een platform moest komen waarop reizigers konden zien op welke stations er defecte liften zijn en waarop reizigers zelf defecte liften kunnen melden. Zodoende ontstond bij Lovers op in mei 2023 het idee voor het online platform Stationslift Storingen. Hij had geen idee wat hem te wachten stond, omdat hij voor meldingen volledig afhankelijk is van meldingen die reizigers maken. Hij heeft namelijk geen toegang tot de gegevens van NS en ProRail. 

200ste melding

Nu, bijna een jaar later, blijkt het platform een schot in de roos. Begin april verscheen namelijk de tweehonderdste melding op het platform: een defecte lift op een station in Schiedam. Wanneer er een melding op het platform binnenkomt krijgt Lovers hier een e-mail van. De melding komt na het versturen volledig automatisch in de lijst met storingen te staan. Lovers zorgt er daarna zelf alleen nog voor dat hij de meldingen ook op zijn Facebookpagina en X-account (voorheen Twitter) zet, zodat gebruikers van deze sociale media de meldingen ook kunnen zien.

Landelijke ondersteuning

Inmiddels heeft Lovers een vaste groep personen weten op te bouwen die defecte liften op zijn platform melden. Ook heeft hij over het hele land verspreid personen die hem helpen om de lijst met meldingen actueel te houden door regelmatig vrijwillig langs te gaan op stations en daar te kijken of de meldingen die al op het platform staan, nog kloppen. Van Assen tot aan Roermond en van Amsterdam tot aan Goes, overal zit wel iemand die hem hierin ondersteunt.

Lovers benadrukt dat hij de meldingen die worden gedaan op zijn platform niet zelf kan oplossen. “Dat is echt het werk van NS, ProRail en de liftleveranciers. Ik bied alleen het stukje communicatie wat ik, en velen met mij, bij NS en ProRail missen.” 

Alternatief reisadvies

Op elke lift plakt een sticker met het telefoonnummer van NS Reisassistentie. Wie voor een defecte lift staat, kan dit nummer bellen. De medewerker voorziet de reiziger dan van een alternatief reisadvies of regelt op kosten van NS/ProRail een taxi. In de regel moeten liften binnen enkele uren gerepareerd zijn, maar door gebrek aan personeel en materialen duurt dit vaak langer. NS en ProRail zijn bezig met het verbeteren van de communicatie over defecte liften. Momenteel is dit vanwege tijd- en personeelsgebrek beperkt tot defecten die langer dan een week duren. 

Realtime data

Eind februari is door ProRail realtime open data beschikbaar gesteld die volledig automatisch aangeeft of een lift wel of niet werkt. Dit gebeurt aan de hand van sensoren die de afgelopen tijd in alle liften op de stations zijn geplaatst. Het is de bedoeling dat deze data binnenkort verwerkt wordt in onder meer reisplanners. Momenteel zit de data nog in een testfase om te kijken hoe betrouwbaar dit daadwerkelijk is. App- en websitebouwers kunnen al wel met deze data aan de slag. Voor Lovers is dit nog niet van toepassing. Hij wacht liever tot de data betrouwbaar genoeg zijn. Tot die tijd blijft hij zijn platform onverminderd doorzetten met de volledige hulp van reizigers.

Nieuwsgierig naar het platform van Lovers? Neem dan een kijkje op stationsliftstoringen.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden