<p>&nbsp;Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.</p>

 Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.

(Foto: Merel van Dooren)

Clubs uit Tiel en Buren halen 29.061 euro op met Grote Clubactie

  •   keer gelezen

tTIEL/BUREN • 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Tiel haalden verenigingen in totaal 22.278 euro op, in de gemeente Buren 6.783 euro.


Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro op, door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De opbrengst is 1,2 miljoen euro meer dan vorig jaar. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online-verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Tiel en Buren de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80 procent naar de club.

Tiel:



THCC de Kromhouters 3906 euro, TZC- Vahalis 3816 euro, Tielse Gymnastiekvereniging Hellas 3459 euro, Korfbalvereniging Tiel 72 3171 euro, Atletiekvereniging Astylos 2331 euro, Go97 1230 euro, Basketballvereniging Flip Stars 1191 euro, Elite Dance Academy 1161 euro, RKTVC Tiel 936 euro, KTVM 909 euro.

Buren:

Lienden Voetbalvereniging Lienden 2592 euro, Gymnastiekvereniging ILO 474 euro.

 
Ommeren T&P Sport 1755 euro.
Zoelmond K&M Amazons 858 euro.
Maurik KV Activitas 642 euro, (PSV) De Margrietruiters 438 euro.
Eck en Wiel DOS sportief 24 euro.

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

Leuker en slimmer
Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Boost
Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.  

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Rob Zantinge
Redacteur
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier