Wim van Baal wil de overlast te lijf gaan en gaat voor een auto en drugsluw Tiel. (foto Jan Woldberg)
Wim van Baal wil de overlast te lijf gaan en gaat voor een auto en drugsluw Tiel. (foto Jan Woldberg) (Foto: Jan Woldberg)

Op de bres voor een verkeersluw Tiel

  •   keer gelezen

In de avonduren parkeren in de straten van de binnenstad in Tiel is vanaf 1 januari weer gratis. Dat is volgens raadslid Wim van Baal (VVD) een mooi gebaar, maar als de (drugs) overlast in de binnenstad niet wordt aangepakt is dat een doekje voor het bloeden meent hij.


Jan Woldberg

TIEL - Van Baal: “Na een ambtelijke brainstorm vinden de meeste partijen dat het gebied binnen de stadsgracht autoluw en aantrekkelijk moet worden.” Van Baal is het met de meerderheid van de raad eens dat de binnenstad het domein moet zijn voor fietsers en voetgangers, waarbij de Westluidensestraat opnieuw wordt ingericht en de bekende Tielenaartjes het centrum autoluw moeten maken.

Coffeeshops weg

Hoewel hij toegeeft dat het niet makkelijk zal zijn, wil Van Baal vooruitlopend op de binnenstadplannen de grootste overlastgevers, de coffeeshops, per direct weg halen uit de binnenstad.

Het lijkt hem dat één shop aan de rand van Tiel, vlak bij de snelweg meer dan genoeg is. “Ik had het mooi gevonden als Tiel was aangewezen voor het landelijke coffeeshop experiment. Nu is Tiel een zogenaamde schaduwgemeente en moeten wij voor het experiment de overlast meten”, zegt van Baal.

Vage types

Hij heeft hier geen experimenteel meten voor nodig en wil zo snel mogelijk van de overlast af. “Als een nietsvermoedende toerist of shopper van de parkeergarage richting binnenstad loopt, ontkomt die niet aan een indringende wiet walm en heen en weer crossende auto’s met vage types.” Dat is volgens hem de nekslag voor een bruisend gezellig centrum waar de winkelende burger zich niet meer thuis voelt. “Kort parkeren moet mogelijk blijven. Als dat niet meer kan is dat de dood in de pot van de kleine slager, de bakker, en de leefbaarheid in het centrum”, stelt Van Baal. Dat geldt volgens hem ook voor het oprukkende lachgas probleem. “ Er valt hier niets te lachen en het is niet uit te leggen dat deze drug legaal is.” Hij gaat voor een stadsbrede aanpak en wil daarbij niet wachten op het college die pas in januari volgend jaar wil gaan handhaven.

Altijd zorgen voor draagvlak

Maar voor de ideeën worden doorgevoerd moet volgens hem het gemeentebestuur altijd de betrokken bewoners meenemen in de nieuwe plannen. “Als er geen draagvlak is kun je verkeers - remmende Tielenaartjes plaatsen tot je een ons weegt maar daar wordt de binnenstad niet beter van.”

Van Baal vindt het logisch dat het college volgend jaar met concrete plannen komt omdat dan de riolering op de schop gaat. Hij wil daar niet op wachten omdat het snel verplaatsen van de coffeeshops de enige garantie is dat er weer een aantrekkelijke overlastvrije route ontstaat van de parkeergarage naar het centrum en het gezellige winkelhart met haar terrassen, en dan de concurrentie met omliggende gemeenten weer aan kan gaan.

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten