Ondernemer Lucien Tros van Praxis Geldermalsen: "Thuiswerken heeft een andere dimensie gekregen." (foto: Marinus de Keijzer)
Ondernemer Lucien Tros van Praxis Geldermalsen: "Thuiswerken heeft een andere dimensie gekregen." (foto: Marinus de Keijzer) (Foto: )

Betuwse retailers sceptisch over ‘online’

  •   keer gelezen

Die internetboys versturen alleen maar pakketjes


Klappen voor de zorg is prima, maar er zijn meer sectoren die ervoor zorgen dat we met zijn allen door de crisis komen. Er zijn meer ‘helden’. Denk daarbij aan je lokale winkelier. Die heeft misschien niet zo’n groot aanbod als internet, maar kan alle steun goed gebruiken.

Saamhorigheid

Arno voor de Poorte

Koop lokaal

Ondernemers in het Rivierengebied vinden het erg slim om lokaal aankopen te doen. Daarmee ondersteun je de lokale economie en de ondernemers die op hun beurt weer de verenigingen of clubs sponsoren waar veel Betuwse kinderen - en ook volwassenen - lid van zijn. En vele gezinnen eten ervan. Lokaal shoppen is in het algemeen belang.

Regio - Voor veel winkeliers zijn de online verkopen tijdens de coronacrisis een redmiddel geweest. Een aantal ondernemers in het Rivierengebied denkt daar heel anders over.

Daan Dansen Tiel

De negenenveertigjarige ondernemer Daan Dansen van de gelijknamige Tielse elektronicawinkel geeft toe dat hij ‘handel is kwijtraakt’ aan internet. “Aan het begin van de crisis zag ik slechts twintig procent van het normale winkelende publiek op straat. Daardoor miste ik de verkopen uit de categorie funshoppen. Wat wel een positief effect gehad heeft op de omzet is de verkoop van laptops, webcams en andere apparatuur aan mensen die thuis gingen werken.” Daan heeft geen webshop. Dat is een bewuste keuze. ‘Ik verkoop producten die vragen om advies, demonstraties en hulp bij de keuze ervan. Het versturen van pakjes kan iedereen.” Daan Dansen ontving laatst een dame in de categorie 70+ die een iPad had gekregen van haar kinderen om te chatten. Uiteraard online besteld. “Die stond met tranen in haar ogen in de winkel, omdat ze er via de chatrobot niet uit kwam. We hebben haar toch maar even op weg geholpen.”

daandansen.nl

Praxis Geldermalsen

Volgens Lucien Tros (57) van de Praxis in Geldermalsen heeft thuiswerken sinds de uitbraak van COVID-19 een heel andere dimensie gekregen. “Veel klussen die in en om het huis zijn blijven liggen, ging men massaal aanpakken. Dat heeft zeker in het begin voor een gigantische toeloop gezorgd. Het was iedere dag zaterdag.” Bij de aanvang vonden Lucien en zijn team deze situatie heel spannend. “Ook wij wisten niets. We hebben direct een draaiboek gemaakt, afstandsstrepen op de vloer aangebracht en plexischermen geplaatst. Dat kan heel snel als je de spullen zelf verkoopt en vaklui in huis hebt.” In het begin waren de klanten jagerig en jachtig volgens de ondernemer. “Dat is er nu gelukkig wel vanaf.” De winkelverkopen hebben een forse stijging laten zien. Dat geldt in mindere mate voor de online verkopen. “Die toename is er wel, maar gaat zeker niet ten koste van de omzet in onze fysieke winkel,” zegt Lucien daarover. “Ik had het liever iets rustiger gehad en deze onzekere, vervelende crisis overgeslagen.”

www.praxis.nl/store/Geldermalsen

Middelkoop Culemborg

Marketingmanager Jaco den Besten (27) vertelt dat de online kant van Middelkoop er vooral is ter oriëntatie en inspiratie van de klanten. “Keukens, badkamers en vloeren zijn producten die je niet even snel koopt. Het is een proces. In de showroom ziet, voelt, ontdekt en beleeft de klant pas echt wat ze online hebben gezien.” Voor Middelkoop is mond-tot-mondreclame een belangrijk marketinginstrument. “We zijn een familiebedrijf voor de hele familie,” zegt Jaco. “Het gebeurt veel dat een ouderpaar bij ons slaagt en ons aanbeveelt bij hun kinderen of familie en vice versa. Dat lees ik vaak terug in reviews.”

www.middelkoopculemborg.nl

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten