<p>Begin de samenwerking met een dansje. Alle leerlingen delen in de feestelijke start van de samenwerking in een mediumsetting tussen de Regenboog en Kentalis. </p>

Begin de samenwerking met een dansje. Alle leerlingen delen in de feestelijke start van de samenwerking in een mediumsetting tussen de Regenboog en Kentalis.

(Foto: De Regenboog, Tiel)

Basisschool De Regenboog Tiel en Kentalis slaan handen ineen voor inclusiever onderwijs

  •   keer gelezen

Basisschool De Regenboog in Tiel en Kentalis gaan met ingang van schooljaar 2021-2022 nauw samenwerken. Op 1 juni 2021 is de overeenkomst getekend met een ‘klein’ feestelijk tintje passend binnen de geldende coronamaatregelen, om samen onderwijs te bieden aan kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en/of gehoorproblemen in het basisonderwijs. 


Tiel - In de overeenkomst is afgesproken dat de organisaties hun expertise bundelen om kinderen nog meer inclusiever onderwijs te bieden. 

Alle leerlingen profiteren

Basisschool De Regenboog en Kentalis willen leerlingen met een TOS en/of gehoorproblemen, die extra ondersteuning nodig hebben, een plek bieden binnen het reguliere onderwijs. Dit sluit aan bij het idee dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben zoveel mogelijk naar een reguliere school gaan. Alléén als het niet anders kan, gaat een leerling naar het speciaal onderwijs. De samenwerking biedt ook kansen voor de huidige leerlingen: doordat de expertise gedeeld wordt tussen regulier en speciaal onderwijs profiteren alle leerlingen van deze samenwerking.

Directeur Dagmar Hildebrand is enthousiast over de samenwerking: “De Regenboog is een openbare basisschool, waar ieder kind welkom is! Door een mediumsetting te worden kunnen wij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis passend en nabij onderwijs bieden. Ook kunnen wij op deze manier onze expertise op het gebied van taalontwikkelingsstoornis vergroten en samen met Kentalis er voor zorgen dat het onderwijs en de manier van lesgeven nog beter aansluit bij leerlingen met een TOS.”

Directeur Heleen Foks vult aan: “De scholen van Kentalis liggen ver weg van Tiel, dus ouders kiezen minder snel voor een Kentalisschool maar voor het regulier onderwijs met ondersteuning. Omdat Kentalis en de Regenboog al langer een goede samenwerking hebben èn het team op de Regenboog en de Kentalis-medewerkers graag meer willen doen voor de leerlingen, geven we onze samenwerking meer vorm en inhoud met een mediumsetting. De leerlingen die mogelijk intensievere aanpak nodig hebben, krijgen binnen Tiel een extra mogelijkheid op de Regenboog als mediumsetting. We gunnen hen leerlingen de beste aanpak, thuis nabij, en binnen de mogelijkheden die er zijn. De samenwerking met de Regenboog is hier een mooi voorbeeld van.”

Delen van kennis

Niet alleen de leerlingen krijgen extra ondersteuning in de klas; ook de leerkrachten krijgen meer inzicht in de problematiek en leren hoe les te geven aan leerlingen met een TOS en/of gehoorproblemen. Zo wordt de expertise van het speciaal en regulier onderwijs uitgewisseld.

Taalontwikkelingsstoornis

Vijf procent van de bevolking heeft vermoedelijk TOS. Dit betekent dat in de hersenen van deze leerlingen wordt taal minder goed verwerkt. Met extra hulp kunnen leerlingen met TOS goed meekomen. “Als veel mensen praten, dan botst zoveel in mijn hoofd.” Zo legt een jongen met TOS uit wat hij heeft. In de hersenen van mensen met TOS lopen de verbindingen tussen hersengebieden anders. Daardoor hebben ze bijvoorbeeld moeite met het onthouden en leren van woorden of klanken. Nog te vaak wordt TOS verward met dyslexie, stotteren, een algemene taalachterstand of autisme.

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten