• Foto ter illustratie.
• Foto ter illustratie. Foto: 123RF.com

Patiëntgerichte zorg centraal: Ziekenhuis Rivierenland start met Patiënt Ervarings Monitor (PEM)

Nieuws 378 keer gelezen

TIEL • De zorg zo goed mogelijk afstemmen op de behoeften van patiënten. Om dat te bereiken gaat Ziekenhuis Rivierenland in april actief vragen naar de ervaringen van patiënten met de Patiënt Ervarings Monitor (PEM). De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om de zorg verder te verbeteren.

Wendy Bosboom, voorzitter van de Raad van Bestuur licht toe waarom de ervaringen van patiënten zo belangrijk zijn: “Wij willen als ziekenhuis bijdragen aan de gezondheid van onze patiënten vanuit het gedachtegoed ‘positieve gezondheid’. Hierin staat de vraag ‘wat is voor u belangrijk’ centraal. Wij vinden het daarom belangrijk om te weten hoe patiënten onze zorg ervaren en wat hun wensen en behoeften zijn. De ervaringen van onze patiënten vertellen ons wat we goed doen en wat beter kan. Daarom vragen we onze patiënten om mee te doen aan dit onderzoek.”

Persoonsgerichte zorg

“Het mooie van de PEM-vragenlijsten is dat ze in samenwerking met patiënten zijn ontwikkeld”, vervolgt Wendy Bosboom. “De korte vragenlijsten zijn afgestemd op de verschillende doelgroepen. Zo is er bijvoorbeeld een aparte vragenlijst voor volwassenen, kinderen en ouders/verzorgers. Daarnaast zijn de vragenlijsten op taalniveau B1 waardoor ze begrijpelijk zijn voor een heel groot deel van onze patiënten. Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen we de kwaliteit van zorg verbeteren en kan er meer persoonsgerichte zorg geleverd worden. Doordat meerdere ziekenhuizen gebruikmaken van deze vragenlijsten, kunnen de uitkomsten vergeleken worden met die van andere ziekenhuizen. Hierdoor kunnen we van elkaar leren.”

Door de bril van de patiënt

Antoinette van Alphen, voorzitter van de Patiëntenadviesraad (PAR) van Ziekenhuis Rivierenland is blij dat het ziekenhuis start met het actief ophalen van ervaringen: “De PAR kijkt voortdurend door de bril van de patiënt naar wat er gaat goed en wat kan er beter kan in de dienstverlening van het ziekenhuis en de zorg die ze biedt. Door patiënten op deze manier te vragen naar hun ervaringen, wordt een grotere groep patiënten betrokken. We krijgen hierdoor inzicht in de patiëntervaringen rondom verschillende actuele en relevante thema’s, zoals samen beslissen en digitale zorg. Op deze manier dragen we bij aan betere zorg voor en welzijn van de patiënt.”

Vragenlijst

Voor het patiëntervaringsonderzoek gebruikt Ziekenhuis Rivierenland de Patiënt Ervarings Monitor (PEM). Patiënten die in januari, februari of maart in het ziekenhuis zijn geweest, hebben op 10 april een uitnodiging gehad om de vragenlijst in te vullen. Deelname is uiteraard vrijwillig en volledig anoniem. Meer informatie is te vinden op ziekenhuisrivierenland.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden