Foto:

Energie, actie en lol bij het leren

  •   keer gelezen

Het schooljaar 2020/2021 is zo goed als klaar, tijd voor Hub Rivierenland om te reflecteren op het afgelopen half jaar. Projectleider Cecile van den Boogaard kijkt terug op een uitdagende periode waarin ondanks de beperkende coronamaatregelen diverse toffe projecten met, voor en door jongeren en regionale bedrijven zijn gerealiseerd. Hub Rivierenland is de schakel tussen middelbare scholieren en het regionale bedrijfsleven met het doel om jongeren te helpen bij de oriëntatie van hun toekomstkeuzes en tegelijk bedrijven de kans te bieden zich te presenteren bij de mogelijke toekomstige medewerkers.


“We openen deuren voor bedrijven om aan vervroegde arbeidsmarktcommunicatie te doen en voor leerlingen om te proeven aan samenwerkingen binnen een bedrijf,” aldus Cecile van den Boogaard. “Fantastisch dat we ook dit jaar, ondanks de gedeeltelijke lockdown’s in staat bleken zo’n 500 leerlingen te inspireren door mee te doen aan Battle of the Boats, de bedrijfsbezoeken, door deel te nemen aan een VIP experience bij een lokale ondernemer, door samen te werken in het Hub Kwartier en nog veel meer. Door zichtbaar en vindbaar te zijn krijgen we vragen nu als: waarom zitten jullie nog niet in onze gemeente?”

Hub Rivierenland heeft afgelopen voorjaar een nieuwe site gelanceerd die gebaseerd is op een digitale magazine, zo kan de stichting interessante artikelen delen en een dynamische omgeving creëren waar zowel jongeren als bedrijven informatie en inspiratie vinden. “Het is nog allemaal in ontwikkeling, maar de reacties zijn enthousiast,” vertelt Cecile van den Boogaard. “We maken een grote sprong voorwaarts. Ik ben de mensen die ons dit jaar het voordeel van de twijfel hebben gegeven, zeer dankbaar.”

De stichting oriënteert zich op de verdere toekomst en op regionale samenwerkingen. Ook de nieuwe leerweg past perfect in het straatje van Hub Rivierenland. Rector van KWC-Culemborg, Joke Hengefeld, noemde de Hub eerder een kansrijk initiatief, omdat de Hub ervaringsgericht leren ondersteunt. En ervaring krijgen de leerlingen via de projecten van de Hub. Zo’n 50 leerlingen hebben in het afgelopen half jaar mogen koken bij Lekkers aan de Lek, het café dat tijdelijk omgetoverd was tot een Hub Kwartier. Zo’n 40 leerlingen hebben op diverse manieren meegedaan aan The Battle of the Boats, ofwel als bootbouwers, ofwel als beveiligers tijdens de Battle ofwel als deelnemers van de productie.

Bedrijven waarderen ook de ervaring met leerlingen. Teunis Voorthuizen van De Vree en Sliepen schreef eerder in een publicatie van hun bedrijfsmagazine dat een initiatief zoals The Battle hem erg aanspreekt. “De competitie vind ik leuk, je kunt winnen, dat gaat iets doen. Leuk vind ik de samenwerking met Ties Granzier, de influencer. Bovendien is de investering voor ons als bedrijf vrij laag, dus het is makkelijker om ‘ja’ te zeggen.”

Lotte Kerkhoven, één van de enthousiaste begeleiders van The Boat Builders tijdens The Battle schreef op sociale media: “Wat is “ervaringsleren” geweldig. Ik denk dat we snel moeten stoppen met kinderen in lokalen laten zitten en starten met kinderen te laten leren door het te doen. Mijn dochter van 10 haat rekenen, maar stond zonder gedoe de inhoud van de boot uit te rekenen... omdat ze het kon toepassen.”

Hub Rivierenland is actief op Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube en online ook te vinden op www.hubrivierenland.nl.

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten