Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
Foto: QBuzz

Qbuzz kampt op eerste dagen nieuwe dienstregeling met opstartperikelen

  •   3451 keer gelezen

ALBLASSERWAARD • De nieuwe dienstregeling van de nieuwe vervoersmaatschappij Qbuzz verloopt in de regio Alblasserwaard niet bepaald vlekkeloos. Reizigers klagen en Qbuzz erkent dat er opstartperikelen zijn.

"Met Qbuzz ben ik niet happy", klaagt Harry Hoogendoorn uit Nieuw-Lekkerland. Hij meldt dat er op maandag 10 december diverse ritten naar Rotterdam zijn uitgevallen en dat Qbuzz niet bereikbaar is. "Wij zijn in Nieuw-Lekkerland naar mijn mening kind van de rekening geworden ten koste van de grotere plaatsen."

Dirk Mouthaan uit Groot-Ammers meldt dat op maandag 10 december om 06.17 uur bus 47 de halte Groot-Ammers voorbij rijdt zonder te stoppen. Drie passagiers stonden daar te wachten. De bus die een uur later kwam, was tien minuten te laat, waardoor de aansluiting met bus 90 gemist werd bij het Schoonhovense veer. Twaalf mensen waren hiervan de dupe.

Een ander voorbeeld kwam op maandagochtend vanuit Gorinchem, waar een lijn richting Groot-Ammers verviel doordat de deur van de bus vanwege een storing niet geopend kon worden.

Niet vlekkeloos
"Het klopt dat we wat opstartperikelen hebben", begint woordvoerder Susan Zethof van Qbuzz. Het gaat voor haar wat te ver om op specifieke voorbeelden in te gaan, maar ze deelt het algemene beeld dat sommige ritten niet vlekkeloos verlopen.

"Dit hoort wel een beetje bij de start in een nieuw gebied. Het is bijna niet te voorkomen", vervolgt ze. "We hebben in de afgelopen dagen alle zeilen bijgezet om overal fatsoenlijk te kunnen rijden, maar op sommige plaatsen is lichte chaos ontstaan, onder meer door deuren die niet goed open gingen. We hebben geprobeerd om dat tijdig te repareren, maar dat is niet overal gelukt."

Paar procent
Volgens Zethof zijn het echter incidenten en is het hooguit in een paar procent van alle ritten misgegaan. "Het is niet zo dat we met allemaal defecte bussen rondrijden. Op Twitter of Facebook wordt een melding al snel heel groot." Qbuzz verwacht binnen een paar dagen alle problemen opgelost te hebben.

Verder lopen
De klacht dat reizigers verder dan voorheen moeten lopen voor een verbinding, wordt beaamd door Susan Zethof. "Dat heeft te maken met onze filosofie dat we sommige verbindingen sneller wilden maken, vooral naar grote steden. Daardoor hebben we ervoor moeten kiezen om enkele haltes over te slaan. Heel veel reizigers gaan er door deze verandering op vooruit, helaas zijn er ook mensen die iets verder moeten lopen voordat ze bij hun halte zijn."

Bert Bons
Redactiecoördinator van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl
Volg @Bertbons op twitter >
Elke donderdag het Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK