Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
<p>&bull; E&eacute;n van de molens langs de Molenkade in Groot-Ammers.</p>

• Eén van de molens langs de Molenkade in Groot-Ammers.

(Foto: Geurt Mouthaan)

‘Molenstichting Simav laat mensen te weinig meegenieten van de eigen molens’

  •   keer gelezen

REGIO • Molenstichting Simav kan niet doorgaan op de huidige weg van het met uitsluitend vrijwilligers beheren van molens in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden. Er moet een mix komen van professionals en vrijwilligers. Daarnaast besteedt de stichting te weinig aandacht aan het mensen mee laten genieten van de eigen molens. 


Die conclusies zijn de uitkomst van een toekomstverkenning door adviesbureau Woonlab, in opdracht van de Simav. Daarbij wordt ingegaan op meerdere uitdagingen, zoals onder meer de toenemende moeite om (deskundige) vrijwilligers te vinden en de druk die oprukkende woningbouw legt op molenbiotopen.

Schat
Het bureau stelt vast dat de stichting in de afgelopen tientallen jaren een ‘unieke molencollectie’ heeft opgebouwd. ‘Die schat kun je en wil je delen met anderen’, concludeert Woonlab. ‘Dat versterkt de maatschappelijke functie en inbedding van de Simav en daarmee ook de toekomstige waarde en positie van de stichting.’

Vrijwel alle betrokkenen die voor het onderzoek zijn benaderd stippen aan dat er kansen liggen om meer mensen te laten genieten van de molens. ‘Maar dit krijgt te weinig aandacht bij de Simav.’ Wat Woonlab betreft kiest de molenstichting er dan ook voor om te gaan werken aan de PR en de communicatie om molenliefhebbers en recreanten/toeristen beter te bereiken.

Onvoldoende basis
Het roer zal om moeten. De huidige manier van werken biedt, zoals Woonlab het omschrijft, ‘onvoldoende basis voor het blijvend zorg dragen voor onze molens als levend industrieel en cultureel erfgoed voor komende generaties. (...) Binnen nu en drie jaar zullen keuzes gemaakt moeten worden over de koers en de organisatie.’ 

Wat het adviesbureau betreft kiest Simav in de toekomst voor een combinatie van vrijwilligers en professionals. Daarbij wijst Woonlab onder meer op de toenemende moeite om een nieuwe generatie vrijwilligers te vinden. ‘Ook wordt de belasting van en de professionele eisen aan vrijwilligers in de technische commissie steeds hoger.’

Marketing
Ook zou de Simav moeten kiezen voor professionele ondersteuning van het bestuur, op het gebied van financieel beheer, vrijwilligersbeleid en marketing. ‘Er wordt in de toekomst van het dagelijks bestuur meer inzet en zichtbaarheid naar buiten toe gevraagd om molenbeheer en andere maatschappelijke belangen en doelen sterker met elkaar te verbinden.’

Geurt Mouthaan
Redacteur/fotograaf van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl. Tevens betrokken bij Het Kontakt Media (Special Products).
Volg @GeurtMouthaan op twitter >
Elke donderdag het nieuws uit Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier