• De onderkant van de Merwedebrug wordt gekoeld vanaf een boot.
• De onderkant van de Merwedebrug wordt gekoeld vanaf een boot. Foto: Teus Admiraal/Archief

Merwedebrug wordt vanaf donderdagmiddag preventief gekoeld

Algemeen 1.122 keer gelezen

GORINCHEM • Rijkswaterstaat maakte zojuist bekend dat vanaf donderdagmiddag 11 augustus de Merwedebrug (A27) indien nodig gekoeld wordt. Dit geldt tevens voor de Spijkenisserbrug, verkeersbrug Dordrecht, Haringvlietbrug, Brug over de Noord en Papendrechtsebrug en Wantijbrug.

Bij de Spijkenisserbrug en de Wantijbrug wordt gekoeld met pompen en waterslangen die gebruik maken van het water onder de brug. Bij de andere vijf bruggen wordt zonodig met een blusboot de onderkant van de brug gekoeld.

Bruggen preventief koelen
Door te koelen wordt het uitzetten van de stalen brugonderdelen vanwege de hoge temperaturen beperkt. Hiermee willen Rijkswaterstaat hinder voor (vaar)weggebruikers en schade aan de bruggen voorkomen. Door hoge temperaturen zetten stalen brugonderdelen uit. Als dit te veel gebeurt kunnen bruggen niet meer goed open of dicht gaan. Om dit te voorkomen worden bij voortdurende en/of extreem hoge buitentemperaturen bruggen gekoeld.

Hinder
Er gelden geen aanvullende verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer rekening houden met water op het wegdek. Waar mogelijk liggen waterslangen buiten het bereik van verkeer, of worden afgedekt met overrijdbare planken. Waar nodig worden verkeersregelaars ingezet. Als gevolg van de hitte wordt het oostelijke brugdeel van de Spijkenisserbrug niet meer gedraaid vanaf donderdag 11 augustus 12.00 uur tot dinsdag 16 augustus 05.00 uur. Zeegaande scheepvaart kan gebruikmaken van het westelijke brugdeel. Brugopeningen duren daardoor mogelijk langer, met hinder voor het wegverkeer. De scheepvaart wordt hierover via eigen kanalen geïnformeerd.

Aanvullende maatregelen 
Rijkswaterstaat monitort alle bruggen gedurende de hitteperiode. Als het nodig is nemen ze aanvullende maatregelen.

Monitoring door data uit sensoren
In 2020-2022 zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over het effect van hitte, kou en koelen op de brug. Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug (A27). De data zijn realtime beschikbaar in een dashboard. Bij hitte kan Rijkswaterstaat op basis van de data besluiten om een koelplan in werking te stellen of blusboten in te zetten. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden