Logo hetkontakt.nl/bommelerwaard
• Kees van de Wal (links) en Piet Krens met hun werk op de flessen.
• Kees van de Wal (links) en Piet Krens met hun werk op de flessen. (Foto: Janneke Boogaard)

Bommels Kunstbier wordt collector's item

  •   383 keer gelezen

ZALTBOMMEL • Twee werelden komen samen in het nieuwe Bommels Kunstbier: die van het bier brouwen en die van lokale kunstenaars. De flessen zijn vanaf deze week te bestellen, de oplage is beperkt.

Op elke fles zit een etiket met een werk van een Zaltbommelse kunstenaar. Er zijn vooralsnog zes varianten. De drie pentekeningen van Piet Krens zijn herkenbare stadsbeelden. Hij tekende de Sint-Maartenskerk, de gasthuistoren en de Bloemendaal in zwartwit.

Aan mensen laten zien
"Deze werken had ik al eerder gemaakt. Omdat ze duidelijk met Zaltbommel te maken hebben zijn ze heel geschikt voor dit doeleinde, vind ik. Kunst hoeft echt niet iets verhevens te zijn, het is juist leuk om op deze manier aan meer mensen te kunnen laten zien wat je doet."

Rood, geel en blauw
Kees van de Wal liet zich voor 'zijn' drie etiketten inspireren door verschillende aspecten van bier. In zijn kenmerkende minimalistische stijl verbeeldde hij in geeltinten de brouwketel, in het rood bierflessen en in het blauw de vrienden met wie je samen een biertje drinkt.

Kunst
Bij Adrie van der Meijden moest deze abstracte kunst even 'landen', maar dat was ook juist de bedoeling. De voor hem onbekende wereld van de kunst lonkte. "We wilden verschillende expertises bij elkaar brengen. Bier brouwen kun je ook een kunst noemen, maar dan op een heel andere manier", lacht de brouwer en eigenaar van de Zaltbommelse Stadsbrouwerij. Toen hij Van de Wal en Krens polste over dit nieuwe project, waren ze meteen enthousiast.

Dubbellaags etiket
Jörg Kaasjager van het gelijknamige communicatiebureau werd in de arm genomen om de kunstwerken op verantwoorde wijze af te drukken, en wel zó dat verzamelaars ze kunnen bewaren zonder dat ze de etiketten met heet water hoeven los te peuteren. Hij kwam op de proppen met piggyback labels, oftewel dubbellaags etiketten. "Ze worden bijvoorbeeld gebruikt op formulieren, je kunt het etiket er dan afhalen en ergens anders op plakken. Op flessen heb ik het niet eerder gezien, dus we moesten wel even uitzoeken of de lijm ook op glas zou houden", vertelt Jörg over zijn aandeel in het project.

Een andere uitdaging die hij graag aan ging, was om de kunstwerken in de oorspronkelijke kleuren af te drukken.

Kunstverzameling
Liefhebbers kunnen dus hun eigen verzameling Zaltbommelse kunst aanleggen, bijvoorbeeld door de etiketten op een ondergrond te plakken en in te lijsten. De bedoeling is om na deze eerste serie ook andere plaatselijke kunstenaars te benaderen.

Bewaren
Het bier zelf kan natuurlijk meteen genuttigd worden, maar is ook prima geschikt om een jaar of langer te bewaren. "De smaak wordt daar alleen maar beter van", vertelt Van der Meijden. Het Bommels Kunstbier is een quadruppel met een alcoholpercentage van 9,5 procent, waarin de smaak van donker fruit zoals vijgen naar voren komt. "Met een vleugje koriander", heeft Kees van de Wal van de brouwer geleerd.

Certificaat en zegel
Huisvormgever Tessa van den Nouwland van de Zaltbommelse Stadsbrouwerij ontwierp onder meer het certificaatje dat bij elke fles zit. Daarop staat een nummer dat aanduidt welk kunstwerk uit de serie het betreft plus een volgnummer en de handtekening van de kunstenaar. Elke fles wordt bovendien voorzien van een lakzegel met het stadswapen van Zaltbommel. Van elke variant worden er maar 75 gemaakt, dus het beloven echte collector's items te worden.

De flessen zijn vanaf nu te bestellen. Om het exclusieve karakter te benadrukken kan dat alleen via de website van de Stadsbrouwerij, bij de kunstenaars en bij wijnhandel Van Boort. Een fles met een inhoud van 75 centiliter kost 18,75 euro.

zaltbommelse-stadsbrouwerij.nl

Janneke Boogaard
Redacteur van Het Kontakt Leerdam en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @jannekeboogaard op twitter >
Elke woensdag het Bommelerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }