Afbeelding
Foto: Aangeleverd

West Betuwe Onbeperkt vraagt zich af: ‘Wat vindt u een fijne winkel?’

Nieuws 1.085 keer gelezen

WEST BETUWE • Deze vraag zal vast weleens aan u gesteld zijn. Ieder mens heeft daarbij wel een gedachte. Het fijne kan liggen in het feit dat u door het personeel prettig wordt geholpen, dat de prijzen en artikelen aantrekkelijk zijn of dat er een ruim assortiment aan producten in de schappen ligt.

Bewoners van onze gemeente met een beperking hanteren ook andere criteria bij het benoemen van een fijne winkel. Mensen in een (elektrische) rolstoel kijken allereerst of het überhaupt mogelijk is zonder problemen een winkel binnen te komen. 

Aandachtspunten

‘Hoe staat het met de drempelhoogte?’ ‘Stoot ik met mijn kleine voorwieltjes van de rolstoel niet tegen een te hoge rand?’ ‘Moet ik een deur zittend vanuit mijn stoel openen of gaan de deuren automatisch open?’ In de winkel is het belangrijk dat er voor gebruikers van een rolstoel genoeg ‘beweegruimte’ is. ‘Heeft de winkel genoeg manoeuvreerruimte voor mij?’ ‘Kan ik vanuit mijn rolstoel bij producten die ik wil kopen?’ ‘Kan ik zittend het pinapparaat bedienen?’ 

En zo zijn er vast nog wel meer vragen die een rolstoelgebruiker zal stellen. Deze aandachtspunten zijn niet alleen belangrijk voor inwoners die gebruik maken van een rolstoel, maar ook voor de vele mensen in West Betuwe die met een scootmobiel, rollator of kinderwagen winkels bezoeken. 

Visuele beperking

Mensen met een zware visuele beperking hebben weer andere aandachtspunten als het om prettig winkelen gaat. ‘Staan er displays met producten in het gangpad, waar ik met mijn blindenstok steeds tegenaan loop?’ ‘Is er in het winkelgebied een looproute die ik kan volgen met mijn blindenstok langs de bekende witte geleide tegels? Het winkelen kan zonder witte ribbeltegels en met reclameobjecten van winkels op de geleide lijnen een ware uitdaging zijn. 

Testen

Leden van het Platform Toegankelijk West Betuwe kijken met een kritisch oog naar de toegankelijkheid van winkels, lettend op details als drempelhoogte bij de entree tot genoeg ruimte in de winkel in de gangpaden. Eén van de kernactiviteiten van het Platform is het testen van winkels op toegankelijkheid. 

Schouwen

Bij de bouw van nieuwe winkels neemt het Platform contact op met de eigenaar of bedrijfsleider met de vraag of er bezoek kan worden gebracht door de leden. Zij onderzoeken de winkel en de omgeving aan de hand van een checklist en kijken bijvoorbeeld tegelijk of er een invalidenparkeerplaats aanwezig is. Als Platform juichen we het toe als winkeliers zelf kritisch kijken naar de toegankelijkheid van de winkel, en contact opnemen met het Platform om te komen schouwen.
Zo nam Keurslager Hans van der Burg in een vroeg stadium contact op met Kees Middelkoop, die samenwerkt met het Platform, om de verbouwing van hun winkel te testen. Winkeliers zoals Hans van der Burg, ontvangen na het testen een bezoekrapport.

Bij het voldoen aan de criteria ontvangen de winkels een sticker met de vermelding “JA, TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN’. Te bevestigen bij de entree van de winkel. 

West Betuwe Onbeperkt

Onder de rubriek West Betuwe Onbeperkt! schrijft het Platform Toegankelijk West Betuwe over hoe het in deze gemeente er voor staat met de fysieke en sociale toegankelijkheid voor mensen met een beperking.

Interesse? Bezoek de website toegankelijkwestbetuwe.nl of neem contact op met:
toeganklijkwestbetuwe@gmail.com

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden