• Brigitte tussen haar geëtste glaspanelen waarin de mens centraal staat.
• Brigitte tussen haar geëtste glaspanelen waarin de mens centraal staat. Foto: William Hoogteyling

Kunst uit Asperen aangekocht door het Rijksmuseum in Amsterdam

Nieuws 2.056 keer gelezen

ASPEREN • Voor Brigitte Kleyn-Altenburger is de verhuizing van haar drie Leerdams glas geëtste vazen, naar het Rijksmuseum, de kers op de taart.

Brigitte: “Ik ben erg trots dat werk van mij is aangekocht door het Rijksmuseum in Amsterdam. Als kunstenaar mag je daar alleen maar over dromen. Het wordt pas werkelijkheid als je dan wordt opgebeld dat werk van jou, door conservator glas van het Rijksmuseum Maartje Brattinga, is geselecteerd voor de expositie van twintigeeuws glas. Als ze dan de vazen komen ophalen heb je toch het gevoel alsof je afscheid neemt van je kinderen.”

Glasvakschool Kramsach

Brigitte Altenburger, geboren in Innsbruck en opgegroeid in Rattenberg, een Middeleeuws stadje met veel glasambachtslieden, heeft glas haar verdere leven bepaald. Ze koos voor glas-schilderen en -etsen aan de Glasvakschool Kramsach. Ze bekwaamde zich verder in de glasverwerking in alle vormen. Al snel bleek dat Brigitte zeer talentvol was in het tekenen. Na haar opleiding tekenen, ging Brigitte op advies van Rudolf Trawoger directeur van de Glasvakschool, als ontwerpster werken bij de glasfabriek ‘Riedel Glas’ in Kufstein.

Koninklijke Glasfabriek in Leerdam

Het werk van Brigitte trok al gauw de aandacht van glaskenners. Zeker haar tekentalent en gevoel voor vormen waren ook bij de Koninklijke Glasfabriek in Leerdam niet onopgemerkt gebleven. In 1963 werd ze gevraagd om bij de grootmeester van de Nederlandse glaskunst A.D.Copier te komen werken. Brigitte: “Ik heb daar positief op gereageerd. Ik mocht hier vrijer werken en kon ik me zelf ontplooien. Er ontstonden ideeën voor transparante vormen, zoals schalen, vazen en karaffen. Zo kon het glas op mijn advies worden gegraveerd, geslepen en geëtst.”

Schaatsen op de Linge

Brigitte bleef zichzelf ontwikkelen in het bewerken van glas. Haar vakmanschap werd beloond met tal van onderscheidingen en uitnodigingen om te komen exposeren. Ze heeft in binnen- en buitenland naam gemaakt, met het exposeren en het verkopen van haar fraaie kunstobjecten. Zo mocht ze al in 1965 een gouden medaille voor haar gegraveerde en geëtste glaskunst van de Handwerkmesse Munchen in ontvangst nemen. Tijdens het schaatsen op de Linge, ontmoet ze Ton Kleyn, met wie ze later is getrouwd. In 1968 is ze als zelfstandig kunstenaar vanuit haar eigen atelier gaan werken. Regelmatig gaat ze nog naar haar geliefde Oostenrijk niet alleen voor familiebezoek, maar ook om haar kennis over werken met glas te verruimen.

Glasexpositie 20e eeuw

Bij het Rijksmuseum is het werk van Brigitte niet onopgemerkt gebleven. Brigitte: “Tien jaar geleden heb ik meegedaan aan de expositie in Leerdam. Toen zijn kennelijk de vazen al geselecteerd. Van de drie vazen hadden we er één verkocht aan Theo Kok uit Heukelum. Hij verzamelde glasobjecten. Nadat Maartje Brattinga, de glasconservator van het museum, me belde, heeft het nog wel even geduurd voor het definitieve telefoontje kwam voor de uitnodiging. Met Ankie Kok hebben we besloten de vazen niet te verkopen, maar ze in langdurig bruikleen te geven aan het Rijksmuseum. Mochten ze ooit in een depot verdwijnen, kunnen ze altijd worden teruggegeven. Maar na alle succes en waardering in het leven, is dit wel het mooiste succes.”

Cees Hoogteyling 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden