Foto: Stockfoto 123RF

Gemeenten Midden-Holland roepen VNG in open brief op tot actie

Algemeen 367 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Gemeenten uit de regio Midden-Holland -te weten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas-, hebben in een open brief aan de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) aandacht gevraagd voor de 'onhoudbare financiële situatie'. De gemeenten willen dat het Rijk ingrijpt en over de brug komt met een aantal maatregelen.

Voor veel gemeenten was het al lastig om de begroting voor 2020 sluitend te krijgen. De kosten in het sociaal domein stijgen steeds verder, zowel vanwege de opgelegde kortingen door het Rijk als door een steeds verder toenemende vraag. De mogelijkheden voor gemeenten om te sturen op deze kosten zijn beperkt. De gemeentelijke autonomie staat onder druk, stellen de gemeenten: 'wel betalen, maar niet bepalen'.

Daarnaast doet de coronacrisis een grote aanslag op de financiële positie van gemeenten. Hierbij is het nog maar de vraag of gemeenten voldoende worden gecompenseerd voor de tekorten die dit met zich meebrengt. De eerste schattingen zijn dat de kosten (dalende inkomsten, stijgende uitgaven) tussen de 5 en 10% van de begroting zullen zijn.

De slechte financiële situatie bedreigt volgens de gemeenten 'in ernstige mate de dienstverlening van gemeenten aan hun inwoners': 'De uitvoering van gewone basistaken, zoals onderhoud van wegen, groen, sport- en culturele voorzieningen, gezondheidszorg, enz. komt hiermee in gevaar'.

De portefeuillehouders financiën vanuit de regio Midden-Holland willen dat de VNG inzet op onder meer een realistische vergoeding voor het sociaal domein en een volledige vergoeding van de gemaakte en nog te maken kosten als gevolg van de coronacrisis. Aan de VNG is gevraagd om deze brief te agenderen voor de ledenvergadering van 26 juni.

Aan de colleges van burgemeester en wethouders van alle gemeenten in Nederland is vanuit de regio gevraagd deze brief te ondersteunen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte