Afbeelding
Ingezonden mededeling

Leren van en met elkaar bij ODS Meester Aafjes

Zakelijk 889 keer gelezen

Midden in de woonwijk Kalenberg van Meteren, staat Openbare Daltonschool Meester Aafjes. Het is bijna negen uur. Midden in de school klinken de stemmen van kinderen van verschillende leeftijden ritmisch door elkaar. Directeur Madeleine van Noordt Wieringa kijkt glimlachend naar de kinderen. “Hier geniet ik zo van”, zegt ze. “Al deze kinderen zijn met elkaar aan het lezen. Ze leren van én met elkaar.” 

Groepsdoorbroken lezen, noemen ze dat samen lezen hier. Het is iets typisch Dalton. Eind februari bezochten twee visiteurs van de Daltonvereniging de Meester Aafjesschool om te beoordelen of de school voldoet aan de Daltonwaarden: verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. “We zijn weer voor vijf jaar goedgekeurd” zegt daltoncoördinator Michelle Tiecken trots. Michelle is enorm enthousiast over ‘haar daltonschool’ en heeft tientallen voorbeelden uit de praktijk waaruit blijkt dat het aansluit bij de huidige generatie basisschoolkinderen. 

De Dalton ‘way of life’

“De inloop is alleen al een mooi Dalton tafereel”, vertelt Michelle. “Van 8.15 tot 8.30 staan alle deuren van de lokalen open. Ouders lopen met hun kinderen naar binnen, maar de kinderen doen zelf hun jas uit en hun bakjes fruit en brood op de juiste plekken. Het is niet de bedoeling dat de ouders dit uit handen nemen. Ouders zijn welkom in de klas om met hun kinderen bijvoorbeeld hun werk te bekijken.” Madeleine vult aan: “Doordat ouders binnen lopen in de ochtend, hebben we fijn contact met elkaar. De drempel is laag om even iets te bespreken”.

Echt uniek voor alleen Dalton zijn niet alle werkvormen van Meester Aafjes meer. Veel scholen werken tegenwoordig met keuzewerk, leren plannen en samenwerken. “Het is de opbouw vanaf de kleuters tot en met de bovenbouw die ons als Daltonschool onderscheidt”, vertelt Madeleine. “We leveren onze leerlingen af als zelfstandige, bewuste tieners die verantwoordelijkheid kunnen nemen.” Ze hoort het ook terug van leerlingen die de school al verlaten hebben. Die geven aan dat ze dankzij de basis die ze op deze school hebben gehad, beter dan veel andere kinderen in hun klas, kunnen plannen.

Leerlevels

Bij de Meester Aafjes werken ze niet met cijfer, maar met ‘leerlevels’. Deze levels geven de kinderen inzicht in hoeverre ze een doel beheersen. Zijn ze nog in ontwikkeling of hebben ze het doel behaald? Aan de hand daarvan mogen de kinderen ook zelf bepalen of zij een extra instructie volgen. De leerkracht is in deze onderwijsvorm de coach van de kinderen. “We hebben geen wachtrij bij het bureau, want kinderen vragen eerst hulp aan elkaar en dan aan de leerkracht”, legt Michelle uit. “De kinderen voelen samen verantwoordelijkheid voor hun gezamenlijke taken en hun eigen leerlijnen”. Ze kijkt Madeleine lachend aan: “Leren doen we van én met elkaar!”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden