Logo hetkontakt.nl/bommelerwaard
• Leerplichtambtenaren, de Zaltbommelse onderwijswethouder Adrie Bragt (rechts), leerlingen, docenten van Cambium en Gomarus na afloop van de bijeenkomst op het Stadskantoor van Zaltbommel.
• Leerplichtambtenaren, de Zaltbommelse onderwijswethouder Adrie Bragt (rechts), leerlingen, docenten van Cambium en Gomarus na afloop van de bijeenkomst op het Stadskantoor van Zaltbommel. (Foto: Cambium College)

Leerplichtambtenaren zijn geen boemannen

  •   287 keer gelezen

BOMMELERWAARD • Vijftien middelbare scholieren van het Cambium College en het Gomarus spraken donderdag met leerplichtambtenaren. Over hun motivatie en over de toekomst. 

De dag van de Leerplicht, 21 maart 2019. Bedacht door de leerplichtambtenaren om hun rol binnen het onderwijs onder de aandacht te brengen en die aan met name leerlingen uit te leggen. En natuurlijk: het aangaan van een open gesprek met middelbare scholieren over die rol. Zeker, de vragen zijn van tevoren bedacht, maar alles is bespreekbaar. En er ontstaat op meerdere momenten een verrassende discussie en uitwisseling van standpunten.

Bijzonder ook omdat voor het eerst leerlingen van Gomarus en Cambium met elkaar in gesprek gaan. Het leidt tot mooie, harmonieuze discussies waarin ze elkaar volop de ruimte geven en respect hebben voor elkaars standpunten.

Niet stoer
De vraag bijvoorbeeld of je als hardwerkende en studeren leerling trots mag zijn op goede resultaten. In het antwoord op die vraag zijn de leerlingen – maar ook anderen – unaniem: natuurlijk mag dat. Maar er kleven risico's aan zo'n opvatting. Want, zo blijkt gaande de discussie, niet iedereen in je omgeving vindt dat stoer. 

Jaloezie
Enkele leerlingen vertellen bijvoorbeeld dat in hun ogen jaloezie een rol speelt. Ze zijn ervan overtuigd dat iedereen diep in zijn of haar hart wel goede cijfers wil halen. "Maar als je van jezelf weet dat je het niet kunt of er geen tijd wilt insteken, dan kan dat leiden tot gevoelens van een beetje afgunst." Ze zeggen dat trouwens wel te begrijpen hoor. "Want ja, je moet je op de een of andere manier toch een soort stoere houding geven."

Geen boemannen
Tijdens de bijeenkomst blijkt ook helder dat de moderne tijd ook moderne leerplichtambtenaren met zich meebrengt. Beide aanwezige functionarissen, Sylvia Wolters van de gemeente Maasdriel en Emmanouil Levendis van de gemeente Zaltbommel, benadrukken dat ze heus geen boemannen zijn, nog los van de vraag of ze dat ooit waren. De naam hadden ze wel een beetje.

Maar de moderne leerplichtambtenaar heeft altijd het belang van de leerling voorop. "Een mooi diploma halen, daar gaat het om", zo leggen ze uit. "En de regels die we in dit land daarvoor hebben opgesteld, staan in dienst van dat doel. Maar soms is het wel goed dat in een gesprek met leerling en ouders iemand zit die zegt hoe het uiteindelijk echt moet."

Naast elkaar
Cambium-vertegenwoordiger Frans Vlieg is ook erg in zijn nopjes met de bijeenkomst. "Mooi dat we kunnen vaststellen dat we naast elkaar staan. School en leerplicht. En vooral de houding van de leerlingen. Ze stellen het zo op prijs dat ze hun mening kunnen laten horen. Dat we bereid zijn met ze in gesprek te gaan. Prachtig toch om te zien hoe zo'n discussie met de leerplichtambtenaren gaat. Begrip voor elkaar, luisteren naar elkaar."

Opbouwend
De Zaltbommelse onderwijswethouder Adrie Bragt is er ook blij mee. Hij heeft de bijeenkomst ingeleid, neemt volop deel aan de discussie met de jongeren en glimt na afloop zichtbaar van oprechte trots over zoveel betrokkenheid bij de jonge generatie. Hij prijst de jongeren om de open discussie en opbouwende houding.  

De leerlingen gaan einde van de ochtend weer naar school met een goed gevoel. Ze hebben hun zegje kunnen doen, zijn er fier op dat ze goede resultaten halen en trekken zich niets aan van een enkele onterecht opgetrokken wenkbrauw in hun omgeving 'omdat een zesje ook wel genoeg zou zijn'. "We gaan lekker door en hebben plezier in wat we doen." 

Wens
Een wens voor de toekomst hebben de leerlingen wel. "Scholen moeten ons beter voorbereiden op de toekomst. Een vak als economie bijvoorbeeld hebben we meer en meer nodig in de moderne samenleving. Waar zijn wij – de jonge generatie – het best mee geholpen? En we willen best meehelpen bij het bedenken van antwoorden."

Janneke Boogaard
Redacteur van Het Kontakt Leerdam en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @jannekeboogaard op twitter >
Elke woensdag het Bommelerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK