Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
Foto: 123RF.com

Molenlanden start onafhankelijk meld- en adviespunt

  •   220 keer gelezen

MOLENLANDEN • Op weg naar de nieuwe gemeente Molenlanden hebben de gemeenten Giessenlanden en Molenwaard vanaf 1 oktober een onafhankelijk meld- en adviespunt opgericht.

De gemeenten willen graag weten welke ervaringen hun inwoners hebben met de geboden ondersteuning vanuit het sociaal domein. Het werk van de gemeente op het gebied van het sociale domein gaat over alle sectoren die te maken hebben met de sociale kant van het gemeentelijke beleid. Denk hierbij aan zorg, welzijn, onderwijs, gezondheidszorg, opvoeding, inburgering en meedoen in de maatschappij.

Leren van meldingen
Het meldpunt is bedoeld voor alle inwoners van Giessenlanden en Molenwaard die (eventueel anoniem) hun ervaringen willen delen of een vraag hebben rond alle aspecten van zorg, hulpverlening of ondersteuning (uitvoering van de Wmo, Jeugdhulp en de Participatiewet). Er is de afgelopen jaren veel veranderd.

Een laagdrempelig, onafhankelijk meldpunt kan er volgens de beide gemeenten voor zorgen dat niemand tussen wal en schip valt. Daarnaast kan het de gemeente helpen om van meldingen te leren, doordat eventuele verbeterpunten zichtbaar worden.

Luisterend oor
Het sociaal meld- en adviespunt is ingericht om inwoners met suggesties, ideeën, vragen of klachten over het sociaal domein een luisterend oor te bieden of te adviseren over de mogelijk te zetten (vervolg)stappen. Dat kan bijvoorbeeld een positieve ervaring met de gemeente zijn, of een opmerking ter verbetering. Maar ook een klacht over het contact met de gemeente of een vervelende ervaring tijdens de ontvangen ondersteuning van het sociaal team kan helpen om de dienstverlening te verbeteren. In alle gevallen kan vanaf nu contact worden opgenomen met het meld- en adviespunt.

Bereikbaarheid
Het meldpunt is telefonisch bereikbaar op maandag en donderdag tussen 09.00 en 12.00 uur en op dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur via 030-2093488. Een onafhankelijke medewerker van het Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR) staat de melder te woord. De vraag of opmerking kan, indien gewenst, gedeeld worden met de vertrouwenspersoon Wmo, vertrouwenspersoon jeugd of de gemeente. Het meld- en adviespunt is ook bereikbaar per e-mail via meldenadviespunt@hetlsr.nl.

Sociaal team 
Het sociaal meld- en adviespunt vervangt niet de officiële klachten- en bezwarenprocedures die gemeente en zorgorganisaties hebben. Ook is het meldpunt niet bedoeld om ondersteuning aan te vragen (bijvoorbeeld het aanvragen van een Wmo-voorziening). Daarvoor kan men contact opnemen met het sociaal team Giessenlanden (0183-583917), het Wmo-loket Giessenlanden (0183-583895) of de sociale toegang Molenwaard (140184).

Bert Bons
Redactiecoördinator van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl
Volg @Bertbons op twitter >
reageer als eerste
Elke donderdag het Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK