Logo hetkontakt.nl/vijfheerenlanden
<p>Lyrisch werden Brouwer en Besan&ccedil;on van de blauwe vaas van het echtpaar Van Hoek.</p>

Lyrisch werden Brouwer en Besançon van de blauwe vaas van het echtpaar Van Hoek.

(Foto: Mimi van Rossem)

Bijzondere vondsten tijdens taxatiedag Glasmuseum Leerdam

  •   keer gelezen

LEERDAM • Ruim 40 glaskunstverzamelaars zijn afgelopen vrijdag met hun kostbare glazen bezittingen naar het Nationaal Glasmuseum in Leerdam gekomen om deze te laten taxeren.


Marcel Brouwer, gecertificeerd register taxateur en bekend van het tv programma ‘Tussen Kunst en Kitsch’ en Glasmuseum conservator Hélène Besançon namen ruim de tijd om het verhaal en de waarde van de glazen kunststukken te achterhalen. 

Van alles kwam langs. Glazen kunst in de stijl van Art Deco, Art Niveau en Modern Design, maar ook huishoudelijk glas zoals glazen messenleggers en zeer veel vazen uit de periode van 1960 tot heden. De glasverzamelaars die uit het hele land naar Leerdam waren gekomen hadden hun kostbare stukken zeer zorgvuldig verpakt in kratten met dekens, boodschappentassen met noppenfolie of in handdoeken gewikkeld. 

Verrassing
Het was voor Brouwer en Besançon iedere keer weer een verrassing wat er uit de verpakkingen te voorschijn kwam. Zo had mevrouw de Vries uit Leerdam een blauwe vaas uit 1962 meegebracht. Verwachtingsvol keek zij toe toen Brouwer de vaas aan alle kanten bekeek. Helaas moest Brouwer constateren dat de vaas geen grote waarde had want van deze vaas waren er in de jaren ‘60 veel gemaakt. Dit maakte voor mevrouw De Vries niet zoveel uit, want de wijze waarop zij de vaas in bezit had gekregen was haar meer waard dan een prijskaartje.

Ook Claudy Oomen uit Utrecht ging enigszins teleurgesteld naar huis. Zij wilde haar jaren ‘60 lamp verkopen en had al veel voorwerk verricht om te achterhalen waar haar grote zwarte met rode strepen designlamp vandaan kwam, en wat hij waard was. Omdat zij er niet uit kwam, besloot zij naar deze taxatiedag te komen om de lamp te laten taxeren. 

Brouwer nam ruim de tijd om de lamp op waarde te taxeren, maar kwam niet verder dan dat het een mooie lamp voor de liefhebber was. Op de vraag van Oomen of de lamp via een veiling iets op kon brengen moest Brouwer haar teleurstellen. Hij begon met de opmerking dat hij geen taxateur is die snel prijzen noemt. Hij vindt de verhalen en herkomst van een kunstvoorwerp belangrijker dan een prijskaartje. 

Na bestudering van de lamp merkte Brouwer op: “Ik zou de lamp of ophangen of op zolder bewaren. Want de lamp hoort gezien het ontwerp en leeftijd duidelijk onder de noemer van vintage verlichting. Maar wel vintage met een bijzonder design.” 

Museumstuk
Lyrisch werden Brouwer en Besançon wel van de blauwe vaas die het echtpaar Van Hoek uit Oudekerk aan de IJssel mee hadden gebracht. Dit erfstuk uit begin 1900 met weg geëtst decor bleek na veel zoekwerk afkomstig te zijn uit Parijs.

De handtekening op de vaas van Georges Rouard bracht de taxateur na veel speurwerk op internet en in een dik boekwerk, waarin veel glaskunstenaars staan vermeld, naar de galerie Maison La Paix in Parijs, waar in de beginjaren van de vorige eeuw luxe objecten onder de naam van de galeriehouder werden verkocht. 

Besançon vond de vaas echt een museumstuk en gaat de komende tijd meer onderzoek doen naar de oorsprong van deze vaas. “Ik vind deze vaas leuk genoeg om verder onderzoek te doen, en neem met u contact met u op als ik meer over de vaas weet,” zegde zij het echtpaar Van Hoek toe. 

Opvallend tijdens de taxatiedag was dat veel mensen een unica van Copier met onderwater motieven zoals een zeemeermin ter taxatie aanboden. Besançon vertelt hierover: “Een van de opvallendste stuken was een blauwe optiek geblazen vaas uit 1937 van Copier. We kenden deze vaas alleen van plaatjes en nu zagen we deze in het echt. Echt bijzonder om te zien. Verder zijn er over het algemeen mooie stukken ter taxatie aangeboden.” 

Al met al een zeer geslaagde taxatiedag voor het Nationaal Glasmuseum Leerdam.

door Mimi van Rossem

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten