• Spoorviaduct bij Zaltbommel.
• Spoorviaduct bij Zaltbommel.

Gemeenten: 'Veel te weinig geld voor aanpassingen spoor Meteren-Boxtel'

Algemeen 106 keer gelezen

REGIO • De gemeenten Zaltbommel, West Betuwe, Maasdriel en 's-Hertogenbosch protesteren tegen het bericht van staatssecretaris Van Veldhoven dat zij maximaal 3,5 miljoen euro beschikbaar stelt om het spoor stiller te maken.

De vier gemeenten vragen hiervoor aandacht in een brief die zij aan het ministerie hebben gestuurd. Tweede Kamerleden hebben deze week ook een petitie in ontvangst genomen van de actiegroep Goederentreinen Nee.

Ergste pijnpunten
Uit het pijnpuntenonderzoek dat is uitgevoerd door ProRail in opdracht van het ministerie blijkt dat ongeveer 50 miljoen euro nodig is voor de ergste pijnpunten. Uit eigen indicatief onderzoek van de gemeenten blijkt dat naast het aanpakken van onder andere de stalen bruggen (kosten 15 miljoen), er een geschat bedrag nodig is van 28 miljoen euro voor geluid en 15 miljoen euro voor trillingen. "Het bedrag dat de staatssecretaris in gedachten heeft voor aanvullende maatregelen schiet daarmee duidelijk tekort", schrijven de gemeenten in een gezamenlijk persbericht.

Dwarsliggers vervangen
De geluidmaatregelen omvatten het vervangen van de houten dwarsliggers door betonnen dwarsliggers bij Zaltbommel, het plaatsen van raildempers aan de spoorstaaf voor delen waar dit nog niet is gedaan, het plaatsen en verhogen van geluidschermen en het plaatsen van een geluidgoten. Voor trillingen is op sommige plaatsen ook aanvullend onderzoek nodig. 

Gezondheid
De gemeenten verwijzen naar richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. "In deze richtlijnen wordt dringend geadviseerd de geluidbelasting afkomstig van het spoor te beperken. De effecten van het spoorgeluid leiden tot veel meer hinder en slaapverstoring dan eerder werd aangenomen."

In het huidig ontwerp-tracébesluit Meteren-Boxtel is niet uitgegaan van deze nieuwe inzichten. De gemeenten vinden dan ook dat het aantal (ernstig) gehinderden en slaapverstoringen in het ontwerp drastisch wordt onderschat. 

De gemeenten hebben zich - tot slot - op het standpunt gesteld dat de Betuweroute beter benut dient te worden, zodat goederentreinen niet door bewoond gebied hoeven te rijden.

Lees hier het bericht over de brief van de staatssecretaris van eerder deze week.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden