• Als de Betuweroute wordt aangesloten op de spoorlijn Meteren-Boxtel, zullen daar meer goederentreinen gaan rijden.
• Als de Betuweroute wordt aangesloten op de spoorlijn Meteren-Boxtel, zullen daar meer goederentreinen gaan rijden. Archieffoto: Janneke Boogaard

Stillere goederentreinen op traject Meteren-Boxtel

Algemeen 144 keer gelezen

REGIO • Het spoor tussen Meteren en Boxtel wordt aangewezen als 'quieter route'. Er mogen alleen goederentreinen op rijden met stillere remmen. Verdere maatregelen om geluidsoverlast voor omwonenden tegen te gaan heeft staatssecretaris Van Veldhoven niet in petto.

"Hiermee wordt de ergste toename van de geluidhinder op Meteren-Boxtel beperkt, wat ook mijn intentie was bij het starten van het onderzoek naar extra maatregelen", schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de gemeenten West Betuwe, Zaltbommel, Maasdriel en Den Bosch.

Voor gemeenten die meer maatregelen nodig vinden, is maximaal 3,5 miljoen euro beschikbaar als medefinanciering. Daarmee wordt ten hoogste eenderde van de kosten vergoed, de gemeenten moeten zelf tweederde betalen.  

Niet realistisch
Een scenario waarbij het goederenvervoer niet toeneemt, is volgens de staatssecretaris niet realistisch. Daarom heeft ze dat niet laten onderzoeken, hoewel de gemeenten daar in december wel om vroegen.

Minder treinen 's nachts
Wél heeft Van Veldhoven laten nagaan of het aantal goederentreinen 's nachts beperkt kan worden, wat de nachtrust van omwonenden ten goede zou komen. ProRail ziet hier niets in. ProRail kan goederenvervoerders met de huidige wetgeving niet dwingen om voor een bepaald tijdstip te kiezen. En als dat toch zou lukken, verwacht ProRail dat mensen langs andere trajecten hier ook om gaan vragen.

Daarnaast hebben goederenvervoerders aangegeven dat ze nadelige gevolgen verwachten als ze 's nachts minder of geen treinen op dit traject mogen laten rijden. Dat botst met het standpunt van de overheid dat goederenvervoer per spoor juist gestimuleerd moet worden. Ook is er niet genoeg plek om treinen te laten wachten als ze 's nachts niet mogen rijden.

De treinen 's nachts via de Brabantroute - via Dordrecht, Breda en Tilburg - laten rijden biedt geen soelaas, want dan verschuift de hinder naar een gebied waar veel meer mensen wonen dan langs het traject Meteren-Boxtel. Meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland laten rijden zou kunnen schelen, maar daar zit volgens de onderzoekers te veel onzekerheid in.

Van tien naar 21
Nu rijden er gemiddeld tien goederentreinen per nacht via Meteren-Boxtel. Dat worden er meer als de zuidwestboog klaar is, waarmee de Betuweroute wordt aangesloten op dit traject. De verwachting is dat dit er in 2040 gemiddeld 21 treinen per nacht langsrijden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden