
Historisch Mannenkoor uit Herwijnen zingt de laatste noot
Nieuws FotoseriesHerwijnen - Wie op woensdagavond door Herwijnen liep zag allemaal mensen in groepjes rondlopen en zoekend kijken. De historische vereniging had namelijk een soort quiz door het dorp georganiseerd. Deelnemers wandelden door het dorp en beantwoorden vragen.
Na de wandeling kwam iedereen samen in de boomgaard aan de Molenstaat. Hier was ruimte voor ontmoeting en kon er voor de laatste keer genoten worden van de zangers van het Historische Mannenkoor.
Ontmoeten in de boomgaard
De vereniging had een wandeling uitgezet met allemaal quizvragen onderweg. Als afsluiting kwamen de deelnemers aan lange biertafels samen in de boomgaard aan de Molenstraat. Hier konden de deelnemers ook luisteren naar de laatste klanken van het historisch mannenkoor van Herwijnen. Het koor wordt namelijk opgeheven.
Geen nieuwe dirigent
"De gemiddelde leeftijd is ongeveer 80 jaar", vertelt Gijs Bok die zelf ook in het mannenkoor zingt. "Onze dirigent, Sipke Stol, is 82 jaar en wil ermee ophouden, mede vanwege zijn gezondheid."
Omdat het koor geen nieuwe dirigent kon vinden, heeft het historisch mannenkoor besloten ermee op te houden. "Het is natuurlijk jammer, maar het is ook goed zo", vertel Bok.
Opgericht in Hellouw
Het koor is zo’n 26 jaar geleden opgericht als het Meikampkoor. Het bestond uit mensen die voornamelijk langs de Meikampgraaf in Hellouw woonde. "We begonnen met ongeveer 10 leden, inmiddels is het koor in ledenaantal verdubbeld."
Jaarlijks optreden bij verjaardag van Jek
Het koor is een gelegenheidskoor en treedt een paar keer per jaar op. Wel hadden ze één jaarlijks vast optreden: de verjaardag van Jek van Antwijk. "Tien jaar lang traden we op in het dorpshuis voor haar verjaardag", vertelt Bok enthousiast. "Haar familie en wij als mannenkoor waren er jarenlang bij aanwezig."
Toen Jen 99 jaar werd, was ook het mannenkoor weer aanwezig. "Ik liep naar Jek toe om haar te feliciteren en zei: misschien tot volgend jaar", vertelt Bok. "Zij vertelde dat, dat al een vaststaand feit was, want ze had de zaal in het dorpshuis al weer gereserveerd", lacht Bok.
Nog één allerlaatste optreden
In de boomgaard genoten de bezoekers van de klanken van het mannenkoor. Wie het koor nog wil horen, heeft geluk. In oktober treden ze nog één keer op. "Maar, dan echt voor de aller-allerlaatste keer", sluit Bok af.
Anne Ruth den Hertog




















