
Nieuwe woonwijk Beesd-Noord is weer een stapje dichterbij
NieuwsBeesd - Het plan om 350 woningen in Beesd-Noord te bouwen is weer een klein stukje verder uitgewerkt. Woensdag 17 september ondertekenden wethouder Jacoline Hartman namens de gemeente West Betuwe en de directies van Witte Projecten B.V., Vabo Ontwikkeling B.V. en Whoon Projectontwikkeling B.V. de Voorovereenkomst Beesd Noord. Met deze ondertekening bekrachtigen de partijen de samenwerking voor het vervolg.
Deze ondertekening is een belangrijke stap richting een nieuwe woonwijk die past bij de wensen van het dorp én bij de toekomst. Het Masterplan Beesd-Noord vormt het uitgangspunt voor de verdere uitwerkingen. In het plangebied worden tot 2035 in ieder geval 350 woningen gerealiseerd, waarvan de eerste 150 vóór 2030. Er komt een mix van sociale huur, betaalbare koopwoningen en flexwoningen. Ook wordt er speciaal gekeken naar woonvormen voor ouderen, zodat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
Wijk met groene uitstraling
Wethouder Jacoline Hartman: “Met de ontwikkeling van Beesd-Noord geven we vorm aan een woonwijk die past bij de identiteit van het dorp én bij de toekomst. Samen zorgen we voor betaalbare en duurzame woningen waar jong en oud zich thuis kunnen voelen.”
De wijk krijgt een groene uitstraling met ruimte voor ontmoeting, ontspanning en wateropvang. De inrichting houdt rekening met klimaatverandering: hevige regenbuien en hittestress worden zoveel mogelijk voorkomen. Voor de eerste bebouwing wordt de Schuttersweg de belangrijkste ontsluitingsweg. De weg moet worden aangepast. Voor de langere termijn wordt vooral gekeken naar een goede verbinding met de Parkweg. Daarnaast wordt er een veilige verbinding met de scholen gemaakt.
Planning
Op 30 september wordt het ontwikkelkader van Beesd-Noord aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd. Daarna volgt verdere uitwerking in samenwerking met inwoners, ontwikkelaars en andere betrokken partijen. Bij de verdere uitwerking zullen ook de archeologische waardevolle resten in de bodem worden opgegraven. Inwoners worden op verschillende momenten betrokken bij de uitwerking van de plannen. In september 2024 zijn inwoners meegenomen in de eerste schetsen. Een nieuwe informatieavond volgt in het vierde kwartaal van dit jaar.
Anne Ruth den Hertog






















