• Burgemeester Paans, met Marcel Baanen (links) en Gert-jan in de schermpjes naast hem.
• Burgemeester Paans, met Marcel Baanen (links) en Gert-jan in de schermpjes naast hem. (Foto: Schermafbeelding)

Noodkreet Alblasserdamse ondernemers: ‘Na twee jaar is de rek er aardig uit’

  •   keer gelezen

ALBLASSERDAM • “Het hoofd hangt een beetje.” En: “De rek is er aardig uit.” In de nieuwjaarsuitzending van de gemeente Alblasserdam, die de nieuwjaarsreceptie moest vervangen, was de boodschap van de plaatselijke ondernemers duidelijk.


Gert-Jan van Dommelen kreeg het woord en sprak mede namens veel ondernemers vanuit het dorp. Gert-Jan is voorzitter van winkeliersvereniging Dam-Plantage en merkt de laatste tijd steeds meer dat ondernemers, maar ook de klanten, het moeilijk hebben met de strenge coronamaatregelen.

Hoop geleerd
“We hebben een hoop geleerd in de afgelopen periode en gekeken naar wat wél mogelijk is”, reageert Van Dommelen op de vraag van de burgemeester hoe het gegaan is in de afgelopen periode. Hij vervolgt: “Er is veel creativiteit en we hebben meer dan ooit samengewerkt. Maar ik moet ook zeggen: na twee jaar is de rek er aardig uit. Ook bij de klanten, de consumenten. Het hoofd hangt een beetje.”

Marcel Baanen, eigenaar van Bon Bon Partyservice, beaamde de woorden van Gert-Jan van Dommelen. “Het is een zware periode. Het is moeilijk om zoveel maanden dicht te zijn. Er gebeurt niet veel. Het is hard, het is zwaar, we zijn hard ingekrompen.” Hij becijferde dat hij in het eerste coronajaar 96 procent omzetverlies geleden heeft en in het afgelopen jaar 84 procent. Van 75 fulltimers is zijn bedrijf gegaan naar 43 mensen in dienst.

Lichtpuntjes
Toch zag hij ook weer lichtpuntjes. Samen met anderen heeft hij in het afgelopen jaar een restaurant kunnen openen in Streefkerk en in het komende jaar komt er nog een restaurant bij in Heinenoord. “Dat geeft zoveel energie in je bedrijf”, gaf hij aan.

Gert-Jan van Dommelen was ook positief over hoe veel mensen zich door de coronaperiode heenslaan. “Het is fantastisch, de weerbaarheid. Als je gewend bent om de deur open te doen en nu met camera’s en telefoons aan het werk moet, ben je ’s avonds doodmoe. Maar ondanks de strenge maatregelen en zonder webshop hebben we toch nog 40 procent van onze omzet gehaald. Dat is een super prestatie.”

Keerzijde
Toch ziet hij duidelijk een keerzijde aan de lange periode dat de coronamaatregelen van kracht blijven. “De bereidheid van de consument, die ver is in meegegaan, is aan het opraken. De consument heeft zoiets van ‘waar moet ik heen?’. Er is niet zoveel te beleven. Nog even volhouden, hoorde je vorig jaar veel. Dat hoor ik nu niet meer. Het perspectief is ver weg.”

Hij beseft dat de winkels in Alblasserdam bestaansrecht hebben. “We hebben hier een hoog gehalte van speciaalzaken en veel klanten weten dat te waarderen. Maar een winkel heeft ook een sociale functie. Bij ons gaat dat samen met kop koffie en een gesprek, als men dat wil. Daarom zijn de klanten, de inwoners van Alblasserdam, de grootste slachtoffers.”

Inconsequente maatregelen
Van Dommelen uitte ook zijn onvrede over de, in zijn ogen, inconsequente maatregelen. “Er is een raar onderscheid tussen essentieel en niet essentieel. Als je koud hebt, kun je geen jas kopen, maar wel een fles sterke drank. Dat klopt niet.”

Hij haalde onderzoeken aan die uitwijzen dat in de horeca nog geen 3 procent van de besmettingen plaatsvindt, en in de retail 0,7 procent. “We moeten maatregelen nemen die aansluiten bij de praktijk. Wij begrijpen dit niet: scholen die dicht moeten omdat kinderen grootouders kunnen besmetten, maar die grootouders moeten dan vervolgens oppassen op de kinderen omdat ze niet naar school kunnen gaan.”

In de online nieuwjaarsreceptie van de gemeente Alblasserdam, die terug te zien is op Youtube, ging de burgemeester verder in op ontwikkelingen in het dorp en keek hij met de fractievoorzitters van de politieke partijen vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen die half maart gehouden worden.

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten
CustomHtml_5