• Busje van Regiotaxi Utrecht.
• Busje van Regiotaxi Utrecht. Foto: Rick Huisinga

Klachten over Regiotaxi Utrecht: ‘Dit is zeer vervelend voor ouderen’

Nieuws 1.211 keer gelezen

VIJFHEERENLANDEN • De Regiotaxi Utrecht verzorgt namens de gemeente Vijfheerenlanden voor mensen met een WMO Vervoerspas, het vervoer van A naar B. Maar wie in gesprek gaat met gebruikers, hoort dat er nogal wat klachten zijn over de vervoerder.

Tijdens een ouderenactiviteit van de Zonnebloem kwam duidelijk naar voren dat gebruikers van de Regiotaxi niet altijd tevreden zijn over de dienstverlening. Mensen worden te laat opgehaald, chauffeurs zijn niet vriendelijk, of de taxi kwam helemaal niet opdagen vanwege een foutieve boeking. Dat mensen hierdoor een afspraak of een gedeelte van een activiteit missen, stoort enorm.

‘Vervelend voor ouderen’ 
Ook de 80-jarige mevrouw Orrie Smits heeft in haar 25-jarig vrijwilligerswerk bij de Zonnebloem ervaren dat mensen te laat of helemaal niet werd opgehaald.“Dit is zeer vervelend voor de ouderen. Vaak kijken zij er dagenlang naar uit om een gezellige middag te hebben met elkaar, maar moeten ze even vaak de helft van een activiteit missen, omdat de Regiotaxi mensen te laat brengt of veel te vroeg weer komt ophalen.”

Zonnebloem regelt geen vervoer 
Zonnebloem voorzitter Angela Staats bevestigt dit. “Wij vinden dat iedereen toegang moet hebben tot onze activiteiten, maar vervoer regelen hoort niet bij het werk van de Zonnebloem”, aldus Staats. “Wij weten dat onze gasten te allen tijde gebruik kunnen maken van de Regiotaxi, maar dan reis je wel met vier of vijf anderen in een busje. Dus kan het gebeuren dat je niet altijd op tijd komt. Dit ligt echt aan de planning van het vervoersbedrijf.”

“De gemeente doet haar best, maar zou hier beter op moeten zitten. In de praktijk loopt het namelijk echt niet goed en dat is jammer voor onze gasten, want dit zijn vaak kwetsbare mensen die uitkijken naar deze uitjes.”

Naar aanleiding van de vervoersklachten van de Regiotaxi heeft de Zonnebloem Leerdam vorig jaar één keer zelf het vervoer voor de senioren geregeld. Staats: “We hebben veel vrijwilligers moeten regelen, een schema moeten maken en zoveel meer. Het was ontzettend veel werk. Dus iets zelf regelen doen we niet meer.” Navraag bij andere gebruikers en organisatoren van ouderenactiviteiten leert dat ook zij deze klachten ervaren met de Regiotaxi Utrecht.

114 klachten ingediend 
Gevraagd wat de gemeente er aan doet wanneer die klachten bij hen binnen komen, vertelt wethouder Kees Bel dat er vorig jaar door 29 reizigers 114 klachten over de Regiotaxi zijn ingediend. Daarvan bleken 76 klachten gegrond.

Bel: “Dit is 0,4 procent van alle ritten die in 2023 zijn uitgevoerd in Vijfheerenlanden. Dit valt ruimschoots binnen de afspraken die wij met de Regiotaxi hebben gemaakt. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat gebruikers van de Regiotaxi meer klachten hebben ervaren dan bij ons bekend is. Als mensen klachten hebben, moeten zij dit bij ons melden.”

“Het is belangrijk dat gebruikers klachten goed doorgeven op: www.regiotaxiutrecht.nl. Maar elke klacht is natuurlijk een te veel, dus heeft het onze aandacht om klachten zoveel mogelijk te beperken en de werkwijze zo nodig te verbeteren.”

Personeel 
Wethouder Bel benadrukt nog wel dat ook bij de Regiotaxi alles valt of staat met voldoende personeel. “In samenwerking met de Regiotaxi zorgen wij ervoor dat inwoners met een WMO-pas, tegen een gereduceerde prijs gebruik kunnen maken van de taxi. Maar het personeelstekort is zoals overal in het land en in alle branches, dus ook bij de regiotaxi, een groot probleem.”

Nieuwe aanbesteding 
Hij vervolgt: “We zijn bezig met een nieuwe aanbesteding. Hierin staat dat spreiding van de ritten meer gestimuleerd moet worden ter bevordering van een betere bezetting tijdens piektijden.”

“Daarnaast zal het combineren van leerlingenvervoer en WMO-vervoer ook leiden tot meer synergie. Bij de aanbesteding is er ook specifieke aandacht voor punctualiteit en het waarborgen van de maximale duur van de ritten. Met behulp van een geavanceerd planningssysteem zal er beter gestuurd kunnen worden op een effectieve inzet van chauffeurs en voertuigen.” 

Gebruikster Maja Kleijn (79) zou het liefst zien dat mensen hun klachten rechtstreeks bij de gemeente kunnen indienen en niet via de Regiotaxi.

Mimi van Rossem 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden