Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard
• De Algerakering tussen Krimpen en Capelle aan den IJssel.
• De Algerakering tussen Krimpen en Capelle aan den IJssel. (Foto: Rijkswaterstaat/Joop van Houdt)

'Kies voor oeververbinding Krimpenerwaard'

  •   1207 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex hebben het Rijk en de regio Rotterdam opgeroepen om te kiezen voor een oeververbinding naar de Krimpenerwaard.

Alleen deze optie ontlast de Van Brienenoordbrug en verbetert de bereikbaarheid van de Zuid-Hollandse gemeenten. Rijk en regio Rotterdam hebben bijna 500 miljoen euro gereserveerd voor een extra oeververbinding. Die moet komen tussen de Rotterdamse wijken Feijenoord en Kralingen-De Esch of tussen de gemeenten Ridderkerk en Krimpenerwaard.

Muurvast
Door te kiezen voor de laatste optie neemt de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard sterk toe, zeggen TLN en evofenedex. Ook Capelle profiteert doordat er minder files ontstaan op de Algerabrug. Het verkeer staat regelmatig muurvast op deze brug. Dit zorgt voor een verlate levering van goederen en is schadelijk voor handels- en productiebedrijven en de logistieke sector. In de toekomst neemt het verkeer alleen maar verder toe, waardoor de bereikbaarheid nog meer onder druk komt te staan.

De oeververbinding naar de Krimpenerwaard zorgt ook voor een afname van het verkeer op de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam. De A16 bij Rotterdam staat nu al in de top-20 van duurste files van Nederland, blijkt uit onderzoek van TLN en evofenedex. 'Daarnaast is het een van de grootste knelpunten in de toekomst. Een verbinding naar de Krimpenerwaard ontlast het knelpunt A15/A16. De nieuwe oeververbinding naar de Krimpenerwaard is daarom van groot belang voor het bedrijfsleven', zo schrijven TLN en evofenedex.

Binnenvaart
De voorkeur van de binnenvaart gaat eveneens uit naar de aanleg van een oeververbinding tussen Ridderkerk en de Krimpenerwaard. Met deze verbinding varen schepen zonder hinder en vertraging door. 'De oeververbinding 'Oost' bij Feyenoord-City beperkt de manoeuvreerruimte van een schip om de bocht in de Nieuwe Maas te kunnen nemen en levert dus hinder op voor de binnenvaart. Deze hinder draagt niet bij aan de duurzaamheidsambities die het Rijk heeft om de filevorming op de wegen tegen te gaan'.

Volgens berekeningen zou een verbinding naar de Krimpenerwaard ook vele malen goedkoper zijn dan een verbinding bij Feyenoord City. Zo kost een brug met 2x2 rijstroken bij de Krimpenerwaard ongeveer 433 miljoen euro en een brug bij Feyenoord City 449 miljoen euro. De geschatte kosten voor het openbaar vervoer komen bij de verbinding 'Oost-Oost' uit op zo'n 25 miljoen euro. Voor de ondergrondse metroverbinding bij Feyenoord City wordt het kostenplaatje geschat op 2,1 miljard euro en daar komt de OV-verbinding van 150 miljoen tussen het Zuidplein en de Kralingse Zoom bovenop.

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }