Logo hetkontakt.nl/krimpenerwaard

Businessbeurs: ‘laten zien wat je kan en doet’

  •   keer gelezen

BERGAMBACHT • Gezellig druk. Zo zou je de toeloop tot de tweede Businessbeurs Bergambacht in sportcentrum De Stoep deze donderdagmiddag rond de klok van vier het best kunnen omschrijven.

“Je hoeft niet over de hoofden te lopen, maar je zit er ook niet verloren bij”, stelt Teun Oskam van evenementenbureau Klaproos uit Haastrecht. “Je kan 's middags met een ieder in betrekkelijke rust gesprekken voeren. Na zessen neemt het aantal bezoekers toe, zag ik woensdagavond. Dan verloopt de communicatie met mogelijke klanten en bekenden weliswaar vlotter, maar je hebt geen idee of dat ook meer rendement oplevert.”

Ongedwongen

In ieder geval is het zaak om beide beursdagen te zien en om gezien te worden. In een ongedwongen sfeer hebben 54 ondernemers zich met hun producten en visitekaartjes genesteld in witte stands. Het draait in de eerste uren vooral om onderling netwerken. “Je wordt niet de hele tijd afgeleid door zakelijke beslommeringen”, zegt bouwkundige Arjan Verstoep uit Schoonhoven. “Dat is ook wel eens lekker. Ik spreek nu jan en alleman over diverse onderwerpen. Je bent er niet op uit om meteen opdrachten te scoren. Door bekendheid te geven aan je stijl en werkwijze hoop je dat er iets blijft hangen in de hoofden van je gesprekspartners.”

Landschapsarchitect René Lagendijk uit Bergambacht beaamt dat. Hij merkt dat kopers van woningen steeds meer op hun toekomstige leefomgeving letten. “Ze zoeken vooral rust en privacy. Ze nemen de buitenruimte nadrukkelijk mee in hun beschouwing. Door groene oplossingen aan te bieden maak je meteen onderdeel uit van het totale plaatje. Vroeger kwam de tuin pas ter sprake als de woning was afgebouwd. Nu is dat regelmatig andersom het geval.”

Met name voor relatiegeschenken is een beurs een perfect platform. Jaco Schep van Looren Gifts uit Krimpen aan den IJssel heeft daarom een reeks producten uitgestald in zijn stand. “Je moet laten zien wat je te bieden hebt en geïnteresseerde bezoekers wijzen op extra mogelijkheden. Een relatiegeschenk zegt veel over de band tussen gever en ontvanger. We willen ons daarmee graag onderscheiden.”

Centraal

Organisatoren Ruud de Hoop (Sortimo) en Martin Vonk (Vodavi) zijn zeer te spreken over hun tweede businessbeurs in successie. “Het is een prachtig centraal evenement in de Krimpenerwaard. Je laat hier zien wat je kan en wat je doet. De economie trekt weer aan na enkele magere jaren. De laatste jaren moesten ondernemers zich vooral focussen op het binnenhalen van opdrachten om hun boterham te kunnen beleggen, maar nu krijgen we ze weer wat ruimte om te investeren of nieuwe markten te verkennen. Dat is een goede zaak”, aldus Vonk.

Over de formule was overigens niets dan lof, ook al hadden enkele ondernemers en bezoekers hun auto liever nabij De Stoep geparkeerd. Ze moesten nu naar het terrein van transporteur Van Driel aan de Lekdijk rijden. Daar vandaan werden bezoekers in een vlot tempo met pendelbusjes naar de beurshal gereden. Daar werden ze door vriendelijke dames verwend met hapjes en drankjes naar keuze en was het parkeren niet langer onderwerp van gesprek.

Pieter van der Laan

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten