• Ruben Bijman: wegracetalent met internationale ambities.
• Ruben Bijman: wegracetalent met internationale ambities. Foto: wijntjesfotografie.nl

Ruben Bijman: hardop dromen over de Moto GP

Algemeen 1.055 keer gelezen

LOPIK • De Nederlandse motorsport heeft behoefte aan een 'tweewielervariant' van Max Verstappen. Duimen dus dat de uit Lopik afkomstige coureur Ruben Bijman die stap ooit gaat zetten. Zestien jaar is-ie en super talentvol. "Het lijkt me geweldig om ooit in de Moto GP te rijden en dan wereldkampioen te worden."

Ruben Bijman beseft dat de weg naar het hoogste podium heel lang en grillig is. "Je bent niet alleen afhankelijk van talent", weet hij. "Ook qua sponsoring is er veel nodig. Het is in de tussentijd aan mij om goed te blijven presteren. Komend raceseizoen wordt daarin heel belangrijk. Ik heb besloten om nog een extra jaar in de IDM Supersport 300 uit te komen. Dat is een sterkbezette Europese wedstrijdenreeks. Ook kom ik met een wildcard uit in enkele WK-races."

Sterker
Zijn 'Europese doel' is om kampioen te worden. Ruben: "Afgelopen seizoen reed ik al zes podiumplaatsen en diverse top-10 noteringen bij elkaar. Ik merk dat ik steeds sterker word en voel het vertrouwen van mijn team Pearle Gebben Racing, dat ondersteund wordt door Racing Team Drenthe. Binnen het team word ik gecoacht door Jasper Iwema, een oud-coureur van internationaal topniveau. Van hem leer ik veel. Jasper vindt dat ik qua stijl op Moto GP-coureur Johann Zarko lijk. Die rijdt agressief, maar ook strategisch. Zo probeer ik het ook. Ik denk na tijdens de race, probeer zoveel mogelijk mijn concurrenten te observeren en te doorgronden, om vervolgens te proberen gebruik te maken van hun zwakkere punten en van hun sterke punten te leren. Gaandeweg het afgelopen seizoen merkte ik dat ik flink wat progressie heb geboekt. Het belangrijkste is dat ik rustiger ben geworden en echt aan zelfvertrouwen gewonnen heb. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik tot de betere coureurs behoor. Daarmee komt ook de titel binnen mijn bereik. Daar ga ik dus voor!"

Ruben Bijman maakte ooit als jongetje van 9 jaar zijn entree in de snelheidssport. "Ik begon destijds met karten", vertelt hij. "Samen met mijn vader raceten we op een circuit. Hartstikke leuk vond ik dat. Toen die baan sloot, moesten we een andere hobby zoeken. Dat werd voor mij mini-bike racen, je weet wel op zo'n klein motorfietsje. Dat beviel zo goed dat ik vanzelf overstapte naar een 'echte' motor en mee ging rijden in de Molenaar NSF Cup. Dat is een prima leerschool voor het echte werk, want op die 100 cc-machientjes leer je sturen, remmen, bochten maken en schakelen."

In zijn tweede jaar in die klasse reed Ruben met de besten mee en kwam hij dicht in de buurt van de nationale titel. Helaas ging het in de laatste race mis... "Ik reed in de kopgroep, maar werd 'aangetikt'. Balen, want daardoor eindigde ik als vierde in de eindstand. Datzelfde jaar maakte ik ook mijn debuut in de Morawaki Cup. Ik mocht op basis van wildcards meedoen aan wedstrijden in Engeland, Portugal en op Assen. Dat leverde een zesde en twee zevende plaatsen op in een internationaal veld. Het smaakte duidelijk naar meer en ik wilde vast gaan racen in Morawaki-verband. Spijtig genoeg werd die klasse opgeheven en ik ging ik de IDM North European Cup rijden."

Daarna kwam hij terecht in de EK Talent Cup. "Het begin was matig. Ik moest erg wennen aan de 250 cc-machine en dan vooral aan de power. Toen ik dat onder de knie had, ging het steeds beter en behaalde ik mijn eerste EK-punten. In de laatste race -op het circuit van Valencia- maakte ik zelfs deel uit van de kopgroep. Ik kon mijn ogen niet geloven, zelfs de snelle mannen hield ik prima bij! Een remvloeistoflekkage gooide roet in het eten, maar dat euforische gevoel zal ik niet vergeten."

Aanbiedingen
De prima prestaties van Ruben Bijman vielen ook in het buitenland op. Zo kreeg de jonge Lopiker aanbiedingen van twee Spaanse GP-teams om zich bij hun juniorenteam te voegen. De deals gingen echter niet door, omdat Stichting Race Team Drenthe het niet zag zitten. "Ze hebben hun eigen plannen met mij. Ze willen me namelijk naar het WK brengen, net zoals ze dat vorig jaar met Dennis Koopman en Finn de Bruin hebben gedaan. Van daaruit hoop ik nieuwe stappen te kunnen zetten."

Uitkomen in de World Super Sport 600-klasse is een logisch vervolg. Mocht dat ook goed gaan, dan kan Ruben kiezen voor Moto GP 2 of de World Super Bikes. En daarna.... "Tsja, de de Moto GP is het eindstation", mijmert Ruben. "Stel je voor dat dat zou lukken. Eerst moet ik echter komend seizoen goed voor de dag komen op mijn Yamaha R3. Om goed voorbereid aan het nieuwe racejaar te beginnen train ik vrijwel iedere dag op kracht, lenigheid, agressiviteit, snelheid en reactievermogen. En af en toe stap ik op de crossmotor om lekker door de bagger te scheuren. Het echte racen begint op 28 februari met een trainingsstage in Spanje. Eind maart volgt de KNMV-voorjaarstraining op het circuit van Assen, met daarna een sessie op het circuit van Alcaraz. De eerste EK-race is in het weekeinde van 22 tot en met 24 mei op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Wat mij betreft mag het beginnen!"

Jan Timmer

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden