• Fred Slappendel.
• Fred Slappendel. (Foto: Gerrit Jan Miedema )

'Bypass N210 voor betere doorstroming'

  •   4127 keer gelezen

krimpen a/d ijssel • Negentig miljoen euro is er vrijgemaakt voor maatregelen om de doorstroming op de Algeracorridor te verbeteren. Volgens Krimpenaar Fred Slappendel van Bemove Advies kan het geld beter worden gestoken in een bypass voor de N210.

Het verbeterplan dat er nu ligt bevat een aantal maatregelen die de komende tijd verder uitgewerkt gaan worden. Zoals de bouw van een fly-over op het Capelseplein, een fietsbrug over de Hollandsche IJssel en een extra rijbaan op de Algerabrug. "Het gaat om maatregelen die voor de korte duur iets bij zullen dragen, maar die hoogstwaarschijnlijk niet toekomstbestendig zijn", zegt Slappendel.

De verkeersexpert wijst op de verwachte bouw van 3.000 woningen in de Krimpenerwaard. Die zorgt voor nóg meer drukte op de Algeracorridor. "Het verkeer blijft maar over één brug gaan wat problemen oplevert in geval van een calamiteit. Er hoeft maar één zak zand van een auto te vallen en alles op en rond de Algerabrug staat meteen muurvast. Kun je nagaan wat de problemen zullen zijn als er langdurig aan deze oude monumentale - en volgens sommige versleten - brug moet worden gesleuteld."

Leefbaarheid
Voor bewoners die langs de Algeracorridor wonen, gaat het er niet beter op worden. Zo is de afstand tussen de woningen aan de Rotterdamseweg in Krimpen aan den IJssel slechts 50 meter. Slappendel: "Er ligt een 400 meter lange en 15 meter brede aanbrug tussen. Daar moet dan nog een extra baan bijkomen, waardoor niet alleen de leefbaarheid voor de bewoners van de Rotterdamseweg maar ook die van de Verbindingsweg en de Van Eijklaan behoorlijk zal verminderen."

Slappendel bedacht een alternatief voor het probleem: een bypass van de N210. Die loopt vanaf de rotonde bij Carpe Diem richting Lekdijk en langs het Stormpoldervloedbos naar industriegebied Stormpolder. Via een brug (op pijlers) over de Sliksloot loopt de weg verder richting de Van Utrechtweg en diagonaal naar de Van der Hoopstraat. Tussen IHC/Hollandia en Penitentiaire Inrichting Krimpen aan den IJssel moet een brug komen. Aan de overzijde sluit de verbinding aan op de Nijverheidsstraat in Capelle-West waarna de weg verder gaat over de IJsseldijk richting het Rivium.

Hét grote voordeel van de bypass is dat je het verkeer een alternatief biedt om de Stormpolder te bereiken of te verlaten. "De nieuwe verbinding ontlast de oude Algerabrug, de corridor en de N210", zegt Slappendel. "Het biedt tevens een economisch voordeel: de Strompolder wordt voor bedrijven een nog aantrekkelijker vestigingsgebied."

De bypass is veel goedkoper dan de Oost-oost-variant (brug tussen Krimpen aan de Lek en Ridderkerk) die eerder in beeld was. "Je hebt dan ook geen sluipverkeer door de Krimpenerwaard zoals verwacht met de Oost-oost-variant. En last but not least: natuur, landschap, rust, flora en fauna blijven hierdoor gespaard in de Krimpenerwaard."

Elke donderdag het Krimpenerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }