Logo hetkontakt.nl/klaroen
Foto: Aangeleverd
ingezonden mededeling

Ziektevrij leven, haalbaar of utopie?

  •   keer gelezen

Gezond zijn staat op nummer één van de wensenlijstjes. Maar ben je gezond, dan vergeet je het ook weer. Niet voor niets is de tegeltjeswijsheid; ‘Een gezond mens heeft wel duizend wensen, een zieke maar één’. Want hoe belangrijk dan ook, we doen vaak dingen die niet goed voor ons zijn. 


Wat kun je voorkomen en wat niet? Een ziektevrijleven, is dat echt haalbaar? En wat doen we dan ‘fout’ of wanneer zijn we ‘slachtoffer’ van zaken waar we geen grip op hebben? 

Slim lichaam
Je lichaam zit heel slim in elkaar. Dat wist je vast al wel. Toch luisteren we vaak niet naar ons lichaam. Want weet je dat je, door goed naar je lichaam te luisteren, veel ziektes kunt voorkomen? Voor we ziek worden, geeft je lichaam bijna altijd al signalen af. Denk maar aan moe zijn, hoofdpijn hebben, spierpijn of buikpijn. Soms herken je de signalen maar soms ook niet. Of, en dat is niet zo slim, worden signalen genegeerd. Wist je dat spit een voorloper is van een hernia, en als je geteisterd wordt door een TIA een hersenbloeding dan op de loer ligt? Ook diabetes type 2 (beter bekend als ouderdomssuiker) heeft een voorloper; prediabetes. 

Gevolgen
De naam ouderdomssuiker klopt niet helemaal omdat ook jongeren deze ziekte kunnen krijgen. Wel neemt de kans op ouderdomssuiker (diabetes type 2) toe naarmate je ouder wordt. Het krijgen van deze vorm van diabetes is te voorkomen, bij diabetes 1 geldt dit helaas niet. Diabetes type 2 houdt in dat je lichaam niet meer goed op insuline reageert waardoor er te veel suiker in je bloed blijft zitten. De gevolgen hiervan kunnen desastreus zijn. Zo kun je last krijgen van je bloedvaten en kunnen zenuwen beschadigd raken. Het bloed stroomt dan minder goed door de bloedvaten van de voeten en waardoor er minder zuurstof af gegeven wordt aan de omliggende weefsels. Het hebben van voetproblemen is dus één van de gevolgen van diabetes type 2. Maar ook problemen met je ogen, huid, maag en darmen, nieren, gewrichten, oren en zelfs seksuele problemen kunnen een gevolg zijn van diabetes type 2.

Wat kun je zelf doen? 
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen maar ook in de pre-fase kun je een verder verloop nog voorkomen. Dit doe je door met een gezond leven en regelmatig bewegen een goede basis te leggen. Probeer overgewicht en een hoge bloeddruk te voorkomen.

In de prediabetes fase start je je lichaam met moeite krijgen van het verwerken van bloedsuiker. Hierdoor krijg je een te hoge bloedsuiker waarde. Het kan voorkomen dat dan ook al symptomen hebt meestal heb je voor je gevoel nog nergens last van. Ondertussen kunnen in deze fase je hart, bloedvaten en ogen al wel schade oplopen. Door niets te doen zal prediabetes overgaan in diabetes. Door af te vallen, gezond te (gaan) eten en meer te bewegen kun prediabetes dan nog terugdraaien zodat je bloedsuikerwaarde weer normaal wordt. 

Kauwen is gezond
Slechte koolhydraten verminderen helpt. Slechte koolhydraten herken je doordat je er niet of nauwelijks op hoeft te kauwen. In goede koolhydraten zitten meer vezels die ‘taaier zijn’ waardoor je er meer op moet kauwen om het op te kunnen eten. Hoe meer je moet kauwen, hoe gezonder het dus is. Een voorbeeld is vla bijvoorbeeld. Hier hoef je niet op te kauwen en het bevat dus ook geen vezels. Koekjes smelten (als je wat langer wacht) ook in je mond. Maar een wortel met veel vezels, smelt niet. Ook niet als je heel lang wacht.

Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier