Logo hetkontakt.nl/klaroen
• Jan-Cees en Paul Korteland na hun gewonnen race.
• Jan-Cees en Paul Korteland na hun gewonnen race. (Foto: Aangeleverd)

Gebroeders Korteland wereldkampioen powerboat: ‘Voelt als jongensboek’

  •   keer gelezen

ALBLASSERDAM • De broers Jan-Cees en Paul Korteland uit Alblasserdam werden in de afgelopen week tamelijk onverwachts wereldkampioen powerboat-racen in de UIM Pleasure Navigation Endurance class B.


Ze zouden eigenlijk helemaal niet meedoen aan de race, maar vanuit de organisatie werden ze gevraagd om deelname te overwegen. De broers hebben namelijk vele contacten in de racewereld en hebben in het verleden goed gepresteerd, met onder meer een Europees kampioenschap powerboat.

Jan-Cees en Paul besloten de uitdaging aan te gaan. “De voorbereiding was best lastig, maar het fabrieksteam van de Belgische bootbouwer Bernico heeft ons heel goed geholpen”, vertelt Jan-Cees. “Ze hebben ons heel veel, maar net niet alles verteld, want zij waren natuurlijk ook onze powerboat concurrent.” De broers voeren tijdens de race in Italië met een Bernico ftx 27 met 300 pk Mercury motor.

Op safe spelen
In de eerste twee races ging het eigenlijk best goed. Beide keren werden ze knap tweede achter het fabrieksteam van Bernico. “Vooraf hadden we getekend voor een podiumplek, dus we besloten voor de derde en laatste race om op safe te spelen, zodat we tweede zouden worden in de eindrangschikking.”

Maar het liep anders. In het begin van de derde race crashte er een boot. Dan moet iedereen het water af, worden de brokstukken opgevist en iedereen die bij de crash betrokken was in veiligheid worden gebracht. Daarna volgt een herstart, maar die verliep heel hectisch. De nummer 1 in het klassement, het fabrieksteam van Bernico, kwam in technische problemen, mogelijk door water in de boot.

Alles uit de kast gehaald
Jan-Cees: “Wij lagen op dat moment derde, maar toen Team Bernico snelheid verloor, waren we al snel terug op de tweede plek. We merkten dat we telkens net iets sneller dan de koploper waren en we realiseerden ons dat als wij de race wonnen, we nog kampioen konden worden. Dus hebben we alles uit de kast gehaald, de koploper gepasseerd en net voor de finish ook nog Bernico op twee rondes gezet. Dat was net voldoende voor de eindoverwinning.”

Na afloop waren er nog strenge controles, onder meer op het gewicht van de boot. Omdat Jan-Cees en Paul dachten dat ze alleen maar op safe zouden varen tijdens de laatste race, hadden ze een volle tank brandstof meegenomen. Maar omdat ze hun strategie aangepast hadden en voluit gingen racen, verbruikten ze meer brandstof en werd de boot lichter dan ze eerst dachten.

Een engeltje
“Uiteindelijk zaten we precies op het minimaal aantal kilo’s dat je na afloop van de race moet wegen met je boot. Dat had de organisatie nog niet vaak meegemaakt. Ik beschouw dat als een engeltje, waardoor we net niet gediskwalificeerd werden.”

“Het winnen van het wereldkampioenschap op deze manier voelt als een jongensboek”, vervolgt Jan-Cees. De winst van het WK, dat ook gelijk als Europees kampioenschap geldt, smaakt naar meer. Maar Jan-Cees en Paul weten nog niet of ze hun titel volgend jaar gaan verdedigen.

“De races zijn in Spanje, Engeland en Italië, precies in een periode dat we het heel druk hebben in de zaak”, legt Jan-Cees uit. Hij werkt bij Jan Korteland Watersport aan de Polderstraat in Alblasserdam. “Je bent aan je stand verplicht natuurlijk om je titel te verdedigen, maar we zijn er nog niet uit of dat gaat lukken.”

Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5