Logo hetkontakt.nl/klaroen
Foto: Aangeleverd
ingezonden mededeling

Trek je wandelschoenen aan en ga!

  •   keer gelezen

De belangrijkste voordelen van wandelen

QUOTE: Wandelen kan vrijwel overal en op praktisch ieder moment

Grote groepen Nederlanders herontdekken het wandelen. Zeker voor de thuiswerker is een rondje lopen de ideale manier om een frisse neus te halen. Wandelspecialist Antilope Outdoor uit Alblasserdam zet de belangrijkste voordelen op een rij.

Wandelen vergroot je wereld
Wie gaat wandelen, merkt al gauw dat je op plekken komt waar je nooit eerder bent geweest. Het bos waar je normaal langsrijdt, blijkt een verrassend leuk netwerk aan paadjes te bevatten. Zelfs tijdens een wandeling in eigen dorp zal je nieuwe straatjes ontdekken.

Je ontdekt niet alleen nieuwe routes, maar je vindt ook tijdens een wandeling de rust om de omgeving in je op te nemen. Plotseling valt je een oude boerderij op, spelende hazen, die mooie zwanenbloem aan de slootkant. De wereld blijkt prachtige details te bevatten.

Toegankelijk
Wandelen is zeer laagdrempelig. Het kan vrijwel overal en op praktisch ieder moment. Je hebt geen topconditie nodig, geen sportschoolabonnement, geen dure uitrusting. Voor de druktevermijder zijn er genoeg rustige wandelgebieden. Bovendien is de kans op een blessure erg klein, omdat het de gewrichten minimaal belast. Deze toegankelijkheid maakt wandelen zeer geschikt voor mensen die meer willen bewegen.

Het is wel aan te raden een goed paar wandelschoenen aan te schaffen, schoenen die voldoende grip en steun bieden. Welke wandelschoen bij je past, is afhankelijk van meerdere factoren: looptechniek, pasvorm, lichaamsgewicht... Ga hiervoor naar een gespecialiseerde wandelwinkel. Hier kun je meerdere schoenen passen en zal je deskundig advies krijgen.

Hersentraining
Beethoven maakte iedere dag na de lunch een lange wandeling door de bossen rond Wenen. Pen en papier mee om aantekeningen te maken als een nieuw idee te binnen schoot. Steve Jobs gaf er de voorkeur aan om al lopend te vergaderen. Kant, Tsjaikovski, Mahler: grote componisten, filosofen en schrijvers maakten in hun dagelijkse routine ruimte voor een wandeling.

Dat is niet zonder reden. Wandelen door de buitenlucht stimuleert de creativiteit. Het helpt je het hoofd leeg te maken, waardoor je je gedachten op een rij kan zetten. Zit je even vast in je werk? Loop een rondje en je komt terug met nieuwe inspiratie.

Humeur
Met het verkeerde been uit bed gestapt? Trek je wandelschoenen aan en ga de natuur in! Serotonine, het gelukshormoon, wordt vooral geproduceerd bij lichaamsbeweging en mooie ervaringen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig wandelen, minder negatieve gedachtes hebben.

Ook na een stressvolle dag op werk doet een wandeling veel goed. Het is het ultieme onthaasten: anders dan hardlopen of wielrennen, gaat wandelen niet om snelheid, maar om vertragen.

Je nachtrust zal eveneens profiteren. Na een wandeling slaap je makkelijker in en beter door. Vooral een strandwandeling schijnt goed te zijn: je zou daarna gemiddeld drie kwartier langer slapen dan na een boswandeling.

Gezondheidsvoordelen
De lijst van gezondheidsvoordelen is lang. Wandelen houdt bijvoorbeeld de spieren en gewrichten soepel en de botten sterk. Het stimuleert de spijsvertering, verbetert de longcapaciteit, versterkt het immuunsysteem en verlaagt de bloeddruk. En omdat het relatief lang vol te houden is, kan je met wandelen aardig wat calorieën verbranden.

De meeste van die effecten merk je pas als je over een langere periode dagelijks wandelt. Maar als je vandaag begint, voel je je diezelfde dag al een stuk positiever. En iedere nieuwe routine begint met de eerste stap.

Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }