Logo hetkontakt.nl/klaroen
• Björn van Dijl (links) tijdens de opening van Le Barrage, enkele jaren geleden.
• Björn van Dijl (links) tijdens de opening van Le Barrage, enkele jaren geleden. (Foto: Bert Bons)

Horecaondernemer Björn van Dijl: ‘Er gaat een kaalslag plaatsvinden in onze branche’

  •   1739 keer gelezen

ALBLASSERDAM/PAPENDRECHT • Terrassen en horecagelegenheden gaan op 1 juni weer open, ook in Papendrecht en Alblasserdam. Een deel van de horecagelegenheden staat het water echter aan de lippen, signaleert horecaondernemer Björn van Dijl.

Van Dijl is eigenaar van onder andere Le Barrage in Alblasserdam en grand café & restaurant Willaerts in Papendrecht. Hij stelt: “De richtlijnen moeten gekoppeld worden aan een noodmaatregelenpakket, anders gaat 75 procent van de horeca het niet redden, is mijn voorzichtige schatting. Er gaat dan een kaalslag plaatsvinden in onze branche. Over de noodmaatregelen is nog niets bekend. Ik weet wel dat ze iets willen doen om vaste lasten te compenseren.”

Persconferentie
Dinsdagavond 19 mei gaf premier Mark Rutte weer een persconferentie. Nieuws was dinsdagavond dat mensen die eenzelfde huishouden vormen bij een bezoek aan de horeca geen 1,5 meter afstand hoeven te houden. Verder meldde Rutte dat op maandag 1 juni (tweede pinksterdag), restaurants en cafés vanaf 12.00 uur weer open mogen, onder voorwaarden:
• met een maximum van 30 gasten (dat is dus exclusief personeel);
• bezoekers moeten reserveren;
• iedereen houdt 1,5 meter afstand (behalve mensen uit hetzelfde huishouden);
• in een checkgesprek vooraf tussen ondernemer en klant wordt ingeschat of een bezoek risico’s oplevert;
• Op terrassen geldt géén maximum aantal personen.

Geen paspoorten
Van Dijl concludeert: “Als mensen uit één gezin komen mogen ze bij elkaar aan tafel. Mensen gaan die vraag natuurlijk bevestigend beantwoorden. Ik ga geen paspoorten controleren. De overheid legt de verantwoordelijkheid bij de ondernemer en de burger neer. Klanten die geen familie zijn, hebben een tafel van 1.80 bij 1.80 meter nodig. Die heb ik niet, dus je kunt alleen gezinnen faciliteren en tafels van twee personen.”

Terras en lunchcafé
Stefan van Hulst, mede-eigenaar van LOES aan het Oude Veer in Papendrecht, had al besloten dat het horecadeel van zijn zaak niet zou openen als iedereen 1,5 meter uit elkaar zou moeten zitten. Nu mensen uit eenzelfde huishouden gewoon naast elkaar mogen zitten, zegt hij: “Nu dit de richtlijn wordt, gaan we wél open met onze horeca.” Zowel het terras als het lunchcafé heropent op 1 juni.

Pontons in Alblas
Onder de vlag van de Willaerts Group runt Van Dijl zes horecaondernemingen, met 250 personeelsleden. Vier van zijn ondernemingen hebben een groot terras. “Bij Le Barrage in Alblasserdam komen pontons te liggen in de Alblas. Hierdoor wordt een ‘1,5 meter terras’ gecreëerd. De reserveringen stromen binnen bij Le Barrage en de reacties zijn hartverwarmend.”

Houding gemeente
Donderdag 14 mei nam de gemeenteraad van Papendrecht een motie aan om terrassen te verruimen. Van Dijl: “Je mag je terras verruimen, maar niet je capaciteit vergroten. Je krijgt dus meer ruimte om je capaciteit te houden. De houding op het gemeentehuis is: als we ergens mee kunnen helpen, willen we dat serieus overwegen. De gemeente bekijkt ook of de betaling van terrashuur uitgesteld kan worden of deels kwijtgescholden. Dat is fijn. Ook naar het verruimen van openingstijden wordt gekeken.”

Frustratie en wanhoop
Het frustreert Van Dijl dat de gemeente uiteindelijk weinig kan bepalen en dat elke veiligheidsregio zijn eigen normen mag vaststellen. “Het plan van Horeca Nederland is aangenomen door het Ministerie van Economische Zaken, maar wij zijn afhankelijk van de besluitvorming door de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. De frustratie en wanhoop bij horecaondernemers is enorm.”

Medisch verhoor
In 2017 werd Van Dijl door Koninklijke Horeca Nederland uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland-Zuid. De gedreven ondernemer is er kritisch over dat mensen elkaar bij bouwmarkten mogen verdringen, terwijl de horeca zich moet houden aan strenge regels. “Ik ben dit werk gaan doen omdat ik gastvrijheid verlenen leuk vind, nu moet ik verkeersregelaar en politieagent gaan zijn. Het frustrerende is: bij de bouwmarkten lopen mensen elkaar omver en staan geen controleurs, maar bij onze terrassen komen ze straks natuurlijk controleren. Mensen zullen moeten wennen aan een nieuw soort service; ze worden opgevangen en krijgen dan eerst een medisch verhoor.”

Hypocriet
Van Hulst: “We moeten gasten vragen: heeft u koorts, hebt u gezinsleden die koorts hebben, enzovoort. Gek om die vragen te moeten stellen, alsof je een ziekenhuis runt. Iedereen gaat natuurlijk zeggen dat hij gezond is, het is hypocriet om te zeggen dat je daarmee alle gezonde en niet gezonde mensen kunt onderscheiden.”

Niet rendabel
“We hebben geen keus”, zegt Van Dijl over het openen van zijn restaurants op 1 juni, voor een beperkt aantal gasten. “We mogen dan dertig gasten binnen hebben. We zien het meer als een aanloopje naar 1 juli. Dan mag je honderd mensen binnen hebben, maar dat is ook niet rendabel. Er moet meer maatwerk komen; bij Le Barrage met drie etages mogen, net als in een kleine gelegenheid met één etage, net zo weinig mensen naar binnen.”

Stoplicht
Van Hulst: “We hebben nu de zaak ingericht op basis van maximaal vier mensen per tafel, zonder die 1,5 meter ertussen. Tussen de tafels hanteren we wel die afstand. Dan kunnen we binnen 25 mensen kwijt.” Het toilet bij LOES is alleen bereikbaar via een vrij smalle gang. “We gaan mogelijk met een stoplicht werken.”

Hotelgasten
John van Krimpen van Het Wapen van Alblasserdam, een onderneming die al meer dan een eeuw van generatie op generatie werd overgedragen, gaat ook weer open. “We gaan een zaal inrichten voor dertig hotelgasten, boven kunnen we dertig gasten ontvangen, voor reserveringen. Daar zullen we werken met tijdzones: dertig mensen vroeg, dertig laat.”

Ook van Krimpen heeft zijn zorgen. “Waar ik heel bang voor ben, is dat je straks met een dubbel aantal personeelsleden slechts een omzet van 30 procent haalt. Daarnaast wordt het logistiek best moeilijk. We moeten mensen opvangen en bevragen, bij drie ingangen.”

Plezier eraf
Het Wapen van Alblasserdam kan dankzij het hotel nog inkomsten genereren. “Aanvankelijk kwam er slechts af en toe iemand. Op een gegeven moment zakte de moed ons in de schoenen. De laatste drie weken hebben we 80 procent bezetting, we beginnen langzaamaan ook weer buitenlandse gasten te ontvangen. Allemaal werk-gerelateerd verblijf. Boekingen van voordeeluitjes worden allemaal afgezegd, er wordt voor juni nog steeds geannuleerd. Het plezier is er een beetje af.”

Afhaalmaaltijden
De ondernemers bieden alle drie de mogelijkheid eten voor thuis te bestellen. Van Krimpen: “Daar zijn we op 1 mei mee begonnen, het gaat prima en wordt echt gewaardeerd. Je doet het niet om rijk van te worden, maar het is fijn dat mijn medewerkers hier zijn, dat ik een praatje met ze kan maken.”
Van Krimpen blijft hoopvol. “Ik denk dat elk horecabedrijf een flinke oplazer krijgt, maar we verwachten wel dat we er doorheen komen.

Therapeutisch voor personeel
Van Dijl: “Het verzorgen van afhaalmaaltijden is een druppel op een gloeiende plaat. Maar het werkt therapeutisch voor personeel dat graag wil werken. We kunnen onder andere pizza’s, sushi, pasta, en traditionele vleesgerechten op één locatie aanbieden. Er wordt goed gebruik van gemaakt.”

Gratis bezorging
Op donderdag 21 mei start ook de delivery en take away vanuit Le Barrage, zeven dagen per week. “Om dit te vieren worden op 21 mei al onze bekende smaakmakers, sushi en de bekendegerechten gratis bezorgd tussen 12.00 en 20.00 uur. Daarnaast is het mogelijk om de gerechten af tehalen. Ook met Pinksteren zal er naast afhalen ook beide dagen gratis bezorgd worden van 12.00 tot 20.00 uur. De gerechten zijn online te bestellen via www.lebarrage.nl. We gaan nog een weekjekoken voor de take away en krijgen dan weer gasten over de vloer. Ook de sloepjes varen weer vanaf 1 juni, in combinatie met een lunch/ diner of met een picknickmand met smaakmakers aan boord.”

Webshop
LOES combineerde de horeca altijd al met een bakkerij en winkel. Van Hulst: “Onze website hebben we gelijk omgetoverd tot webshop. En we kunnen gewoon brood verkopen. Voor Koningsdag, Pasen en Bevrijdingsdag hadden we leuke dingen verzonnen; ontbijtjes thuis bezorgen, paasbrunches. We hebben toen heel goed verkocht, waardoor we de schade kunnen beperken. We boffen met een groot klantenbestand. We bieden onder andere high tea to go aan. Ik heb er nog nooit zoveel gemaakt als in de afgelopen weken.”

Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier

HET KONTAKT OP FACEBOOK }