Binnenstadsfonds: 'Zaltbommel in 2021 gezelligste binnenstad van Nederland'
Algemeen 1.364 keer gelezenZALTBOMMEL • Het Binnenstadsfonds wil dat Zaltbommel in 2021 de gezelligste binnenstad van Nederland is.
Op kortere termijn wil het fonds 'dé centrumstad van de regio' worden. Dat bleek uit het Ambitieplan, dat woensdagavond werd gepresenteerd in De Verdraagzaamheid. Tientallen ondernemers en inwoners van de stad waren bij de presentatie aanwezig.
Concept-plan
Voorzitter Huibert van der Ven van het fonds benadrukte dat het om een 'concept-plan' gaat. "We gaan in verschillende werkgroepen bepaalde onderdelen verder uitwerken", lichtte hij toe.
Werkgroepen
Zo zijn er werkgroepen (waar overigens nog leden voor nodig zijn) voor parkeren, 'smartshopping', de koopzondagen, evenementen en 'gezelligheid en beleving'.
Samen
"We willen meer bezoekers vaker en langer naar Zaltbommel hebben en ze aan de stad binden", aldus Van der Ven. "Het kernwoord is 'Samen' en daarmee bedoelen we: samenwerken, samen brengen, samen wonen en en samen doen."
Parkeren
In het concept Ambitieplan staan verschillende ideeën over bewegwijzering in de stad, nieuwe wandel- en fietsroutes, mogelijke oplossingen voor parkeren. "Van de ondernemers in de stad vragen wij vertrouwen en tijd, een positieve houding en inzet en input voor de werkgroepen", aldus Van der Ven.
Bloemen en vlaggen
De afgelopen maanden heeft het Binnenstadsfonds gewerkt aan het Ambitieplan. Daarnaast heeft het fonds samen met de wijkraad nieuwe bloemenbaskets aangeschaft, die binnenkort worden opgehangen. Verder zijn afgelopen winter de bomen op de Markt voorzien van sfeervolle verlichting. Ook zijn nieuwe vlaggen en banieren aangeschaft, die dinsdag zijn bevestigd. "De kwaliteit daarvan is helaas niet zoals we die verwachtten", zei Van der Ven, doelend op het feit dat de bevestiging van een aantal exemplaren werd losgerukt tijdens de stevige onweersbui woensdagmiddag.
Budget
Het Binnenstadsfonds is vorig jaar opgericht. Het budget voor de activiteiten van het fonds, komt uit een speciale gemeentelijke reclamebelasting, die alle ondernemers in de binnenstad opbrengen. In meerdere steden in Nederland bestaan dergelijke binnenstadsfondsen.
Britta Alink