Afbeelding

Burgemeesters vrezen vermindering intercity-stops in Dordrecht

Algemeen 94 keer gelezen

REGIO • Bij de burgemeesters in de gemeenten langs de MerwedeLingelijn is veel ongerustheid ontstaan over de voorgenomen vermindering van het aantal intercity-stops op station Dordrecht (per 2016). Deze toekomstige beleidswijziging zal een direct negatief effect hebben op de stoptrein tussen Dordrecht en Geldermalsen, die wordt geëxploiteerd door vervoersmaatschappij Arriva. De burgemeesters van Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Giessenlanden, Leerdam en Geldermalsen vragen staatssecretaris Mansveld in een brief om ‘dringende aandacht’ voor het afnemend reizigerscomfort en de kapitaalsvernietiging dit dit tot gevolg kan hebben.” Succesvol De zeven gemeenten hebben sinds 2006 het initiatief genomen om samen met de provincie Zuid-Holland deze regionale ader te redden. Deze reddingsoperatie was bijzonder succesvol. “Wij troffen een in de versukking geraakt boemeltje aan, waarin door de NS niet meer werd geïnvesteerd. Echter, anno 2013 is de MerwedeLingelijn het pareltje van het regionaal spoor, een schoolvoorbeeld voor ontwikkelingen langs het regionaal spoort. De MerwedeLingelijn is de ruggengraat van deze regio en wordt hooggewaardeerd.” Reizigers Uit onderzoek van Twijnstra Gudde blijkt dat het aantal reizigers is gestegen van 2,2 miljoen naar 3,3 miljoen per jaar. Tussen 2006 en 2012 steeg het aantal gereden kilometers van 39,7 naar 57 miljoen. “Die resultaten kwamen er niet vanzelf. De samenwerkende lagere overheden hebben in de achterliggende periode voor circa 60 miljoen euro geïnvesteerd in het redden en revitaliseren van de MerwedeLingelijn.’ Comfortabele treinen Er kwamen nieuwe, comfortabele treinen, meer reismogelijkheden door spooruitbreiding, er werden nieuwe stations gebouwd en bestaande stations werden verbeterd. En er kwam meer aandacht voor de fiets (goed gestald of gratis mee in de trein). Op de treinen kwamen stewards, terwijl de veiligheid werd verhoogd door cameratoezicht. Ook was er meer aandacht voor (sociale) veiligheid en goede aansluiting op het overig openbaar vervoer. Samenhang “Met name op dat laatste punt dreigt het nu mis te gaan.” De samenhang tussen nationaal en regionaal treinennetwerk is ver te zoeken", aldus de burgemeesters. “Kennelijk zijn de regionaal doorwerkende consequenties voor het wegvallen van intercity’s niet bekeken en doorgerekend. Als er vanaf december 2016 drie intercity-stops in Dordrecht wegvallen, vervallen dus ook de directe aansluitingen voor onze reizigers en neemt de reistijd van en naar diverse bestemmingen met circa een kwartier toe. Bovendien zullen de resterende treinen voller worden, waardoor reizen minder prettig wordt.” Een dergelijke ondoordachte maatregel zou het succes van MerwedeLingelijn in hoge mate ondergraven, vrezen de burgemeesters.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden