
Nieuwe wethouders officieel aan de slag in Krimpenerwaard
NieuwsKrimpenerwaard – De gemeenteraad van Krimpenerwaard heeft donderdagavond de vijf voorgedragen wethouders van het nieuwe college officieel benoemd en beëdigd. Daarmee is het dagelijks bestuur voor de bestuursperiode 2026-2030 compleet.
Namens Leefbaar Krimpenerwaard zijn Jeffrey Groen en Dick van Sluis benoemd tot wethouder. Leo Barth neemt namens de SGP plaats in het college, Irma Bultman vertegenwoordigt het CDA en Sandro Kovačić is wethouder namens Progressief Nederland. Alle vijf de wethouders zijn fulltime in functie.
Leo Barth en Irma Bultman waren ook wethouder in het vorige college. Eerder op de avond namen Ria Boere, Pascal van der Hek en Wisja Pannekoek afscheid als wethouder. De twee laatstgenoemden gaan door als raadslid (namens Gemeentebelang Krimpenerwaard); Ria Boere gaat na een lange politieke loopbaan met pensioen.
Ontheffing woonplaatsvereiste
Tijdens de raadsvergadering werden de benoemingen unaniem bekrachtigd, nadat een commissie had vastgesteld dat de kandidaten aan alle wettelijke eisen voldoen.
Voor Dick van Sluis verleende de raad daarnaast ontheffing van het zogenoemde woonplaatsvereiste. Hij woont niet in de gemeente Krimpenerwaard. Op grond van de Gemeentewet kan de gemeenteraad hiervoor telkens een ontheffing van een jaar verlenen.
Na hun benoeming legden de nieuwe wethouders de eed of belofte af.
‘Ruimte voor Elkaar’
Met de benoeming van de vijf wethouders is het nieuwe college van burgemeester en wethouders compleet.
Eerder op de avond stelde de gemeenteraad ook het bestuursakkoord Ruimte voor elkaar vast, waarmee de coalitie van Leefbaar Krimpenerwaard, SGP, CDA en Progressief Nederland officieel van start ging.





















