Gemeente Krimpenerwaard toegankelijker voor doven en slechthorenden
Nieuws 488 keer gelezenKRIMPENERWAARD • De gemeente Krimpenerwaard heeft haar dienstverlening toegankelijker gemaakt voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Vanaf nu kunnen zij zowel aan de balie als telefonisch communiceren met behulp van Nederlandse gebarentaal en online-tolken op afstand.
“Doven en slechthorenden kunnen een verbeterde communicatie aan de balie ervaren dankzij het Tolkcontact Tolk op afstand (TOA)-systeem”, licht wethouder Pascal van der Hek toe. “Met een druk op de knop opent de baliemedewerker dit portaal, waarbij direct verbinding wordt gemaakt met een tolk Nederlandse gebarentaal. Hierdoor kunnen doven en slechthorenden zonder hindernissen aan de balie communiceren.”
‘Teletolk’ voor telefonische bereikbaarheid
De telefonische bereikbaarheid voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking wordt versterkt door het Tolkcontact Teletolk-systeem.
Van der Hek: “Met een klik op de pagina van www.krimpenerwaard.nl/teletolk kunnen inwoners het belportaal in, waar ze de keuze hebben tussen communiceren in Nederlandse gebarentaal of tekst.”
De wethouder dienstverlening tenslotte: “Hiermee willen als gemeente de dienstverlening inclusiever en toegankelijker maken én werken we aan gelijke kansen voor alle inwoners.”