Afbeelding
Foto: gemeente krimpenerwaard

Weinig animo voor gemeentelijke servicepunten

Nieuws 860 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • De gemeente Krimpenerwaard ziet geen aanleiding om een permanent vervolg te geven aan de proef met tijdelijke gemeentelijke servicepunten in de bibliotheken van Schoonhoven en Lekkerkerk. Volgens wethouder Pascal van der Hek is duidelijk geworden dat er minimale behoefte is aan een dergelijke voorziening in de grote kernen.  

Politiek Krimpenerwaard kreeg dinsdagavond de resultaten van de proef gepresenteerd tijdens een ‘beeldvormende’ commissievergadering. In drie maanden tijd blijken 39 inwoners de servicepunten te hebben bezocht. Dit is ongeveer 1,5 bezoeker per middag. 

Omdat het het informatieve bijeenkomst betrof, mochten er alleen technische vragen over het onderzoek gesteld worden. Politieke oordelen mochten niet geuit worden, terwijl daar wel behoefte aan bleek vanuit verschillende fracties. Wethouder Pascal van der Hek zegde daarop toe met een raadsvoorstel te komen, zodat het besproken kan worden.

“Met daarin wel een duidelijke keuze van het college voor het niet verder gaan met de proef. Verwacht dus geen voorstel voor het starten van een nieuwe pilot of uitbreiding ervan. Wij zien daar namelijk geen aanleiding voor”, aldus Van der Hek. “Er is weinig gebruik gemaakt van de servicepunten, waarschijnlijk omdat de gemeente ook al via veel andere kanalen bereikbaar is. Inwoners en ondernemers kunnen bij ons terecht via de telefoon, website, Whatsapp, e-mail, social media en aan de balie in Stolwijk. Via deze kanalen weten onze inwoners ons goed te vinden. Zo hebben wij vorig jaar 63.851 telefoontjes beantwoord, 23.809 bezoekers aan de balie geholpen en 21.908 vragen via email behandeld. Daarnaast kunnen inwoners met vragen over specifieke onderwerpen ook terecht bij de Welzijnsstichting en het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek.”

De gemeente wil haar bereikbaarheid nog verder verbeteren door meer bekendheid te geven aan al bestaande contactmogelijkheden, aldus Van der Hek. “Zo weten bijvoorbeeld veel mensen niet dat het ook mogelijk is om zonder afspraak bij het gemeentekantoor in Stolwijk binnen te lopen om aan de receptie een vraag te stellen”, legt de wethouder uit. Daarnaast wil de gemeente samen met de bibliotheek zorgen voor meer bekendheid van het IDO.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app