Arjan Verloop 25 jaar in zijn drukkerij in Alblasserdam
Algemeen 1.375 keer gelezenALBLASSERDAM • Twintig jaar was Arjan Verloop, toen hij als jongste bediende in het bedrijf van zijn vader kwam werken. Daar werkt hij nu, vijfentwintig jaar later, nog steeds, maar inmiddels wel als eigenaar van de Verloop Drukkerij.
Zijn jubileum werd vrijdag 1 juni samen met al het personeel groots gevierd in Slot Loevestein. "Ik heb zelf gezegd, laten we weer een personeelsuitje organiseren en dan direct aandacht schenken aan mijn jubileum", vertelt Arjan Verloop, die vrijdagochtend als verrassing thuis werd opgehaald met een oldtimer. "We zijn vanaf ons bedrijf met een bus naar Slot Loevestein gegaan. Daar hebben we een gezellige dag gehad met allerlei activiteiten. Uiteraard waren er ook diverse toespraakjes."
Familiebedrijf
Verloop Drukkerij werd in 1921 opgericht door de opa van Arjan. Daarna hebben zijn vader en oom het bedrijf voortgezet. Na het afronden van zijn diploma ging Arjan zelf ook aan de slag in de drukkerij. "Van jongs af aan heb ik in het bedrijf mee gelopen. Dat gaat vanzelf: je vader heeft een drukkerij, dus kom je er regelmatig. Spelenderwijs maak je er kennis met het bedrijf en ga je het leuk vinden. De communicatie, het grafische vak, het bezig zijn met papier dat vind ik echt mooi."
In de afgelopen decennia is er in het vak veel veranderd. Aan het begin van de jaren '90 werd er bijvoorbeeld nog met een donkere kamer (doka) gewerkt en internet en e-mail stonden nog in de kinderschoenen. Tegenwoordig gaat alles digitaal. "Papier heeft een andere waarde gekregen. Vijfentwintig jaar geleden was papier het belangrijkste communicatiemiddel, dat is helemaal op de schop gegaan. Door voortdurend onze koers bij te stellen, zijn we nu nog steeds een gezond bedrijf. Door goede medewerkers en trouwe klanten, maar vooral mogen we Gods Zegen ervaren in ons werk."
Het Klaroen
De veranderingen in zijn werk zijn soms lastig, maar het is ook de reden dat Verloop zijn werk nog steeds met plezier doet. "De grafische sector is nu eenmaal een hele dynamische sector. Ik hou wel van het opzetten van nieuwe activiteiten en het verleggen van de koers van het bedrijf. We hebben naast onze drukkerij ook nog een printbedrijf Goud Printcenter en drie jaar geleden zijn we daarnaast gestart met communicatiebureau Treffend & Co."
Een van de lastigste keuzes die Verloop in zijn jaren als directeur moest maken, was het afstoten in 2006 van De Klaroen. De krant was voor de oorlog opgericht door de familie. "We hadden maar één krant en moesten opboksen tegen concurrenten. Om ons mannetje te kunnen blijven staan in onze mooie grafische branche hebben we toen toch de keuze gemaakt om te stoppen met ons eigen kindje, De Klaroen."
Hoewel het voor de oude generatie zwaar viel om De Klaroen van de hand te doen, is Verloop ervan overtuigd dat het de juiste keus was. "Het is een soort keerpunt geweest in de geschiedenis van het bedrijf. Daarna zijn we alleen maar gaan groeien, omdat we ons toen konden focussen op waar we goed in zijn: het produceren van communicatiemiddelen."
Bij Verloop Drukkerij wordt het complete plaatje verzorgd: van vormgeving tot aan drukken en verzenden.