Afbeelding
Foto: Geurt Mouthaan

Koos Verhoef uit Nieuwpoort heeft duizenden Heineken-items

23 dec, 10:00 Algemeen 1.914 keer gelezen

NIEUWPOORT • Koos Verhoef uit Nieuwpoort maakte eigenhandig een privémuseum in zijn woning van de duizenden items van zijn Heineken-verzameling

Hij is al jaren een Heineken-verzamelaar. Het wekt dan ook enige verwondering dat de goede 'opletter' in zijn keuken vier lege flesjes Hertog Jan ziet staan. "Vroeger dronk ik altijd Heineken, maar dat doe ik al jaren niet meer", lacht hij. "Ik vind Hertog Jan inmiddels veel lekkerder." Het tekent de nuchterheid waarmee de geboren en getogen Nieuwpoorter met zijn hobby omgaat. "Heineken beheerst niet mijn leven; zulke fanatieke verzamelaars heb je wel, maar dat geldt zeker niet voor mij. Ik vind het de grootste uitdaging om zo goedkoop mogelijk een zo groot mogelijke collectie te krijgen. Dat is de sport, want als ik een paar keer mijn vakantiegeld er tegenaan gooi, kun je de mooiste items zo kopen."

Hij kan er inmiddels met gemak een slaapkamer in zijn huis mee vullen. De Heineken-glazen nemen daarbij een prominente plek in. Met glazen begon hij een jaar of 25, dertig geleden. "Eerst had ik ze van alle biermerken, maar daar was geen beginnen aan. Het waren er zoveel en ze nemen behoorlijk wat plek in. Daarom ben ik overgestapt op alleen Heineken. Naast de glazen kwamen er al snel ook andere spullen bij." Nee, hij is geen klassieke verzamelaar die al van jongs af aan van allerlei zaken mee naar huis sleepte. "We woonden met zijn negenen in een klein huis, veel ruimte was er niet. En vanaf mijn negende was ik bijna elk vrij moment al aan het werk, dus was er eigenlijk ook geen tijd voor."

Marktplaats
De schade heeft hij inmiddels ruimschoots ingehaald. Nieuwe spullen haalt hij binnen via moderne wegen, zoals Marktplaats. "Daar kijk ik regelmatig op." Maar de ouderwetse benadering werkt zeker zo goed én vindt hij zeker zo leuk. "Verzamelen moet niet te makkelijk zijn. Ik zie soms voor veel geld bijzondere spullen te koop staan; daar ga ik niet op in, maar ik sla het wel op in mijn geheugen. Kom ik zo'n item dan ergens tegen voor een mooi prijsje, dan is-ie meteen voor mij. Daar geniet ik van."

Een vliegende kraai - overigens ook de bijnaam voor de inwoners van Nieuwpoort - vangt altijd wat, zo luidt het gezegde. Dat gaat zeker op voor Koos Verhoef. Bij elk adres dat hij werktechnisch of privé bezoekt, kijkt hij automatisch rond of hij iets ziet van Heineken. "Zo kwam ik voor een bedrijf waar ik tien jaar voor gewerkt heb vaak bij mensen thuis. Als ik dan wat van Heineken zag dat ik nog niet had, dan begon ik tussen neus en lippen door over mijn verzameling. Het gebeurde regelmatig dat ik een mooi item mee naar huis kreeg, al lukte dat natuurlijk niet altijd."

Schuimspaan
In een rek met shirts zie je meer resultaten van deze manier van verzamelen. Werkkleding vanuit de horeca, waarbij het Heineken-logo én de naam van het café naast elkaar staan. "Gewoon, je praat wat met de mensen achter de bar of de manager, en met een beetje geluk krijg je dan zo'n shirt mee. Of ze duwen een schuimspaan van Heineken in je handen die ik nog niet had. Ook leuk natuurlijk."

Het verzamelen ging op deze wijze gestaag voort; in de woning aan de Liesdel groeide de collectie zienderogen. In de loop van dit jaar besloot Koos Verhoef om de opgestapelde spullen vanuit de kleinste kamer in zijn huis naar een grotere slaapkamer te verkassen. Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk was. "Voordat ik de eerste plank ophing, ben ik letterlijk maanden bezig geweest met uitdenken hoe ik het zou doen. Hoe hoog zijn de flesjes en blikken, welke ruimte ik voor welke spullen ik zou reserveren."

Badslippers
Het resultaat mag er zijn. De duizenden Heineken-spullen staan overzichtelijk opgesteld. Opvallend is de grote diversiteit van de parafernalia; de reclamemedewerkers van het biermerk laten duidelijk geen enkel product ongebruikt om er het logo van Heineken op af te drukken. Badslippers, aanstekers, speelkaarten, een reiswekker, zonnekleppen, noem maar op. "Deze vind ik zelf wel bijzonder", vult Koos Verhoef aan terwijl hij een verzilverd beeldje van één van de planken pakt. Het laat een bierbrouwer zien met een vat bier in zijn handen. "Gemaakt in Schoonhoven; ik heb er vier van en ze zijn allemaal net even anders. Kijk, deze heb ik zelfs nog in de originele houten verpakking."

In de loop van de jaren pikte hij uiteraard ook de nodige kennis over Neerlands bekendste biermerk op. Hij legt er tijdens een bezoek aan het 'museum' graag over uit. "Kijk, vroeger waren de flessen bruin. Nu zijn ze groen, maar dat schijnt wel invloed te hebben gehad op de smaak van het bier."

Openingstijden
Bezoekers zijn van harte welkom, al hanteert hij geen officiële openingstijden. "Ja hoor, iedereen mag komen. Via Facebook deel ik regelmatig foto's en het is altijd leuk om te zien hoeveel reacties ik erop krijg. En ik hoop dat als mensen dit lezen en ze hebben nog spullen van Heineken, ze zich bij mij melden. Ik neem ze graag over en ik heb genoeg dubbele spullen om te ruilen."
Hij vervolgt: "Voorlopig is er nog meer dan genoeg te verzamelen. Er is naast Coca Cola geen merk waar zoveel merchandiseproducten voor gemaakt zijn. Welke spullen ik hoog op mijn verlanglijst heb staan? Er zijn zoveel items van Heineken die ik graag zou willen hebben, dus ik kan nog wel even vooruit."

Geurt Mouthaan

Redacteur/fotograaf van Het Kontakt-Alblasserwaard en Het Kontakt-Klaroen.nl. Daarnaast actief voor de magazines van Kontakt Mediapartners.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie