• Jelmer is enthousiast over zijn product en over het contact met klanten.
• Jelmer is enthousiast over zijn product en over het contact met klanten. Foto: Anne Marie Hoekstra

Achttienjarige Jelmer uit Noordeloos wil handel drijven

5 dec, 11:00 Algemeen 4.712 keer gelezen

NOORDELOOS • Jelmer de Koning uit Noordeloos is achttien jaar en vastbesloten ondernemer te worden. Zijn eerste aandeelhoudersvergadering heeft hij al geleid. Met 'Out of the Box' verkoopt hij trendy lampen die zijn gemaakt op een Betuwse zorgboerderij.

De jonge ondernemer doet de opleiding 'Vestigingsmanager groothandel' op het Da Vinci College in Gorinchem. Alle leerlingen in zijn leerjaar krijgen de kans punten te verdienen door een bedrijfje op te zetten. Samen met drie studiegenoten vormt hij het enige groepje dat de uitdaging aanging.

Handelen
"Ik heb altijd geroepen dat ik een eigen bedrijf wil hebben", vertelt Jelmer in de werkkamer van zijn moeder. "Het ondernemen zit er van huis uit in. Mijn vader is ondernemer en mijn broers hebben dezelfde opleiding gedaan als ik nu volg. Ik vind handelen, geld verdienen en contact met mensen onderhouden erg leuk."

Ondernemingsplan
Nu hij sinds februari 2016 de eerste stappen op het ondernemerspad heeft gezet, merkt hij hoe weerbarstig de praktijk is. "Ik zie nu hoeveel haken en ogen eraan zitten", zegt hij met een grijns. "Aan de start gaat veel werk vooraf. Je moet een ondernemingsplan schrijven bijvoorbeeld. Voordat we goed bezig waren, was het daardoor al bijna zomervakantie. We hebben toen een aandeelhoudersvergadering gehouden en 61 aandelen verkocht. Vooral aan familie en vrienden. De aandeelhouders moeten we nu op de hoogte houden."

Dutch made
Jelmer is enthousiast over het product. "De lampen zijn Dutch made, gemaakt van geperst hout. Aan elke lamp hangt een label met de naam van de maker erop. Dat is superleuk voor de maker en maakt het voor de klant persoonlijk. Ook de productiedatum staat erop. Er zijn meer producenten van houten lampen, maar die moet de klant vaak zelf nog in elkaar zetten. Bij ons hoeft dat niet."

Persoonlijk contact
Aanvankelijk probeerden de jongens van 'Out of the Box' hun lampen te slijten bij bedrijven. "Dat is waarvoor ik word opgeleid: business to businessverkoop. Maar bedrijven spelen hard terug; je bent beiden uit op winst. Je krijgt een gatekeeper te spreken die wil weten hoeveel marge er voor ons op zit. Met verkoop aan particulieren is dat anders, daarom richten we ons nu meer op consumenten. Ze hebben het product zelf nodig en ik vind het leuk om persoonlijk contact met hen te hebben. Bij onlineverkoop heb je dat minder, maar ook als ik via internet van een particulier een bestelling binnen krijg denk ik: yes, iemand vindt ons product leuk!" 'Out of the Box' benadert nu geen bedrijven meer.

Durven investeren
Reclame maken kost snel veel geld, merkt Jelmer. "We moeten steeds keuzes maken: wat doen we wel en wat niet. Weegt het op tegen wat je ermee gaat verdienen? Een standplaats op een fair kost bijvoorbeeld 30 euro en kilometers die je maakt kosten ook geld. Je moet durven investeren, dat vind ik lastig."

In een dip
"Ik heb geleerd dat er veel bij komt kijken en dat je snel kosten maakt. Ik verwachtte dat het verkopen makkelijker zou gaan. Dat valt tegen, terwijl we zelf heel enthousiast zijn. Toen we van bedrijven steeds 'nee' te horen kregen, raakten we wel even in een dip. Het is lastig om daar weer uit te komen, weer positiviteit te vinden. Maar het is leuk dat we de dingen die we op school leren echt in de praktijk kunnen brengen."

Heel jong
Ondanks alles wil Jelmer nog steeds ondernemer worden. "Je moet nagaan: wat vraagt de markt?" Zijn leeftijd is een nadeel, heeft hij gemerkt. "Mijn vader was vroeger directeur van een lampenbedrijf. Hij zei: 'Bedrijven nemen je minder serieus omdat je heel jong bent.' Je moet bij verkoop aan bedrijven ook veel meer op je uitstraling letten, een supernet pak aandoen. Ook de auto waarin je komt voorrijden is belangrijk."

Doorstart
In februari houdt 'Out of the Box' de afsluitende aandeelhoudersvergadering. Mogelijk gaan ze ook na het behalen van hun diploma's, komende zomer, door met hun bedrijfje. "Dan kunnen aandeelhouders geld beschikbaar stellen voor een doorstart. Het zou bijzonder zijn als we doorgaan, want op het Da Vinci heeft nog nooit iemand dat gedaan." Van zijn broer weet Jelmer dat een ondernemer moet volhouden. "Hij zei dat een bedrijf meestal pas na vijf jaar winst maakt."

Marketing
Bij zijn afstuderen is Jelmer nog maar negentien jaar. Erg jong om als ondernemer serieus genomen te worden. Daarom gaat hij, voordat hij zich fulltime op het ondernemerschap gaat storten, eerst een hbo-opleiding doen. "In de richting ondernemerschap en retail management." Maar eerst knokt Jelmer nog even door om van zijn lampenwinkel een succes te maken. "We krijgen ook lessen marketing, maken reclame op Facebook, zijn bezig met Google Adverts. Ik vind het product zelf heel leuk, maar het is lastig om dat goed over te brengen."

Voor meer informatie: http://www.deuniekelamp.nl/

Anne Marie Hoekstra

Anne Marie Hoekstra is redacteur van Het Kontakt-Alblasserwaard en Het Kontakt-Klaroen.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie