
Slagerij Molenaar in Lexmond sluit haar deuren voorgoed: “Geen opvolger te vinden”
ZakelijkLexmond • Met pijn in het hart nemen Anton (57) en Marnie (52) Molenaar uit Lexmond afscheid van hun welbekende slagerij in het dorp. Na 130 jaar en vier generaties, is het zo ver. De slagerij kan niet voorbestaan zonder opvolger en de trend waardoor mensen steeds minder vlees eten in combinatie met de landelijke prijsstijgingen, maken dat er geen toekomst in Slagerij Molenaar zit.
Er wordt een traan weggepinkt bij de realisatie dat de laatste twee weken van Slagerij Molenaar zijn aangebroken. Op 28 oktober om 13:00 uur sluit het stel definitief de deuren van hun geliefde winkel. Het tijdstip, 13:00 uur, als knipoog naar de 130 jaar dat de slagerij heeft bestaan, merkt Anton op.
Anton Molenaar was 15 jaar oud toen hij officieel bij de slagerij van zijn ouders mocht gaan werken. Toen al met de droom om de winkel ooit over te nemen en vervolgens weer door te geven aan een vijfde generatie. Maar die opvolging zit er niet in. “We hebben twee ontzettend lieve kinderen die allebei voor een ander vak hebben gekozen. De slagerij paste niet bij ze en we willen dat onze kinderen een baan krijgen waarvan ze gelukkig worden.”
Ander carrière pad
De dochter van het stel werkte wel jarenlang in de slagerij in de weekenden, maar heeft haar laatste werkdag er inmiddels op zitten. Ook de andere collega’s komen goed terecht en hebben allemaal al een nieuwe baan gevonden. Voor Anton en Marnie zit er ook niks anders op dan om een nieuw carrière pad in te slaan.
Marnie keert terug naar haar vak van voordat ze Anton leerde kennen, ze gaat weer in een schoonheidssalon in Lexmond werken. Voor Anton zullen de eerste paar maanden na de sluiting er echter anders uit zien; hij stelt al enige tijd een belangrijke operatie aan zijn knie uit: “Ik heb artrose en krijg in november een tweede knieprothese. Maar nadat ik daarvan ben herstelt ben ik van plan in het nieuwe jaar grillworst en onze bekende Eisbein te blijven maken voor enkele slagers.”
Geen investeringen meer
Het besluit om de slagerij te sluiten, werd niet in een dag gemaakt. Al jaren hing het besluit ze boven het hoofd omdat gepaste opvolging ontbrak en omdat er grote investeringen nodig waren. Maar een dure, nieuwe toonbank aanschaffen wilde het stel niet als de toekomst van de slagerij zonder opvolger al onzeker was. “Het voelt al tweeënhalf jaar onwerkelijk, toen maakten we de weloverwogen keuze om er binnen een aantal jaar mee te stoppen. Maar nu het zo ver is voelt het ontzettend dubbel. Ik werk al 27 jaar mee en de slagerij voelt als mijn kindje, maar we weten zeker dat dit de juiste keuze is”, vertelt Marnie. “Of we het nu dit jaar doen of over drie jaar, het moment zat er toch aan te komen. En dit is het aangewezen moment vanwege de gezondheid van Anton. We kunnen de winkel nu nog met geheven hoofd sluiten.”
Niet alleen voor Anton en Marnie is het besluit verdrietig. De slagerij stond de afgelopen weken vol met trouwe klanten die met tranen in hun ogen hun dank betogen. Wat er na de sluiting met het pand van slagerij Molenaar zal gebeuren, is nog onzeker voor het stel.






















