Logo hetkontakt.nl/leerdam
• De nieuwe bussen van de buurtbus met de namen van de sponsoren.
• De nieuwe bussen van de buurtbus met de namen van de sponsoren. (Foto: Aangeleverd)

Buurtbus De Linge zoekt chauffeurs

  •   679 keer gelezen

LEERDAM • Vereniging Buurtbus De Linge is naarstig op zoek naar nieuwe chauffeurs voor de lijnen Leerdam-Gorinchem en Gorinchem-Hardinxveld.

De buurtbus voorziet al 35 jaar lang in een grote behoefte, benadrukken voorzitter Theo van de Water en secretaris Hans Versteegt. De buurtbus ontsluit afgelegen gebieden en verbindt ze met het reguliere OV-net van Qbuzz. Van de Water: "Op deze manier houden we de kleine kernen bereikbaar, tegen betrekkelijk lage kosten."

De lijn 704/705 rijdt via Leerdam, Arkel, Hoog-Blokland en Hoornaar naar Gorinchem. Op werkdagen rijden twee bussen een 1-uurs dienstregeling en zaterdagmiddag twee ritten. Naast de ritjes van Leerdam naar Gorinchem en terug verzorgt de vereniging sinds kort met twee bussen een 1-uurs dienstregeling van Gorinchem naar Boven-Hardinxveld (lijn 706/707).

Buurtbus De Linge vervoert zo'n 25.000 tot 30.000 passagiers per jaar. Volgens Van de Water en Versteegt zijn daaronder veel leerlingen van het Da Vinci College in Gorinchem, die de buurtbus gebruiken om bij het Gorcumse station te komen.

De buurtbus valt onder de verantwoordelijkheid van Qbuzz, die sinds dit jaar de busdiensten verzorgt in de Vijfheerenlanden, Gorinchem, Molenlanden en de Drechtsteden. De busmaatschappij heeft aan de vereniging nieuwe bussen beschikbaar gesteld. "We zijn er echt op vooruit gegaan", zegt secretaris Hans Versteegt. Hij roemt vooral de service van Qbuzz.

"Als chauffeurs vragen hebben of problemen ondervinden, hoeven ze alleen maar op een knopje te drukken. En dan hebben ze gelijk verbinding met de technische dienst. Ook zijn we zeer tevreden over de telematica aan boord. Mocht het nodig zijn kan Qbuzz via camera's aan boord meekijken bij calamiteiten."

Sponsoren
De provincie financiert de buurtbus. Qbuzz zorgt voor de bussen, kaartjes, haltes en de dienstregelingen. Hans Versteegt: "We zijn daarnaast heel erg blij met de sponsoring door de Rabobank, Van der Wal Modern Wonen, Plus Teeuw Leerdam, Schreuders Glas BV, Willem Cornelissen, VG Makelaardij, Goudsmederij Leerdam en De Kinderopvang SKCN."

Een voortdurend probleem is het tekort aan chauffeurs. Van de Water: "Om alle diensten te kunnen rijden hebben we eigenlijk behoefte aan 50 chauffeurs. Maar die hebben we niet. De chauffeurs willen natuurlijk ook wel eens met vakantie of kunnen om een andere reden niet. Onze chauffeurs zijn meestal mensen die net gepensioneerd zijn en het rijden van de buurtbus een mooie vrije tijdsbesteding zien. De maximumleeftijd is 75 jaar. Dus de tijd dat iemand chauffeur kan zijn, is betrekkelijk kort. En wordt nog korter als de pensioenleeftijd stijgt."

Een chauffeur moet uiteraard in het bezit zijn van een rijbewijs B. Voordat ze de weg op kunnen moeten kandidaten eerst een rijproef afleggen bij een instructeur. Ook wordt een kandidaat medisch gekeurd.

Informatie via info@buurtbusdelinge.nl.

http://www.buurtbusdelinge.nl

Dick Aanen
Redacteur van Het Kontakt editie Leerdam en Het Kontakt editie Vianen.
Volg @DickAanen op twitter >
Elke woensdag het Leerdam per e-mail
Meer berichten