Logo hetkontakt.nl/klaroen
• Het geanonimiseerde bellentableau van de Elzenhof.
• Het geanonimiseerde bellentableau van de Elzenhof. (Foto: Aangeleverd)

Bewoners Elzenhof voelen zich onveilig vanwege kapotte deurbellen

  •   keer gelezen

ALBLASSERDAM • Bewoners van de Elzenhof in Alblasserdam voelen zich onveilig omdat diverse deurbellen van hun woningen niet functioneren. Verhuurder Woonkracht10 doet er volgens hen niet genoeg aan om het mankement op te lossen.


“Verschillende nummers lopen door elkaar heen, waardoor verkeerde mensen opnemen en de deur beneden soms maar open gezet wordt. Dat levert onveilige situaties op, want dan kan iedereen zomaar naar binnen lopen”, vertelt een van de bewoonsters, die liever anoniem wil blijven.

Wie op haar nummer aanbelt, krijgt een andere bewoner aan de lijn. In sommige gevallen kunnen meerdere mensen opnemen wanneer er op één deurbel wordt gedrukt. Bij minimaal zeven bewoners werkt de deurbel niet meer.

Medicijnen op verkeerde adres
In de Elzenhof, gelegen bij de Nicolaas Beetsstraat in Alblasserdam, wonen 36 kwetsbare mensen en gezinnen. “Wij hebben het een keer meegemaakt dat onze medicijnen afgeleverd zijn op het verkeerde adres. Dat kan heel vervelende gevolgen hebben!”, vervolgt ze.

Omdat het systeem van de deurbellen niet goed werkt, kan de buitendeur ook niet meer geopend worden vanaf de appartementen waar aangebeld wordt. Mensen die soms zeer slecht ter been zijn moeten dan een manier vinden om de deur beneden geopend te krijgen voor het bezoek dat daar staat te wachten.

“Het is inmiddels een week of acht geleden kapot gegaan en nog steeds is er niets gebeurd en horen we niets van Woonkracht10”, vervolgt de verbolgen bewoonster van de Elzenhof.

Hard werken aan oplossing
Een woordvoerster van Woonkracht10 erkent dat de communicatie in het reparatieproces niet optimaal verloopt, maar benadrukt dat er op de achtergrond zorgvuldig en hard wordt gewerkt aan een oplossing.

“We hebben onze technische afdeling ernaar laten kijken, een elektricien erbij gehaald en de leverancier gevraagd naar mogelijkheden om dit op te lossen, maar het is nog niet gelukt”, vervolgt de woordvoerster van Woonkracht10.

“De enige definitieve oplossing is het hele systeem vervangen en dat gaan we nu ook doen. Een dezer dagen verwachten we dat de offerte binnen is en dan hopen we zo snel mogelijk de nieuwe bellen te kunnen installeren. Dat hangt natuurlijk af van het product dat je aanschaft en de planning van de monteurs.”

Tijdelijke oplossing
Intussen heeft Woonkracht10 een tijdelijke oplossing bedacht voor de bewoners bij wie de deurbel kapot is: een tijdelijke draadloze deurbel. De eerste is vrijdag opgehangen door Woonkracht10. Dat was toevallig voor het appartement van vrouw die namens meerdere bewoners spreekt die problemen hebben met de bel en de intercom.

Een leuk idee misschien, zo’n tijdelijke draadloze deurbel, maar volgens de bewoonster zijn er drie problemen: ten eerste kun je daarmee de centrale deur beneden niet openen, ten tweede weet je dan nog steeds niet wie er beneden staat te bellen en ten derde; hij werkt niet. “Vrijdag hebben ze die draadloze deurbel opgehangen op het centrale intercom, maar ’s avonds lag die er al af.”

“Daarnaast verwacht ik niet dat die draadloze deurbellen ver genoeg reiken voor de achterste appartementen. Het signaal moet dan door teveel dikke muren heen.” 

Oftewel; de draadloze deurbellen kunnen volgens haar al voor het gebruik afgeschreven worden. Er moet zo snel mogelijk een compleet nieuw belsysteem komen.

Bert Bons
Redactiecoördinator van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl
Volg @Bertbons op twitter >
Elke woensdag het nieuws uit Klaroen per e-mail
Meer berichten
CustomHtml_5
 

Agenda

Organiseert u een evenement?
Laat het ons weten!

Klik hier