Foto: Haystack

Nieuw boek over het schrijven van een managementboek

  •   96 keer gelezen

ZALTBOMMEL • Steeds meer mensen schrijven een managementboek. Deels om hun kennis te delen, grotendeels omdat het een geweldige ervaring is. "Je kunt een hele rij managementboeken lezen als je beter wilt worden, maar je kunt ook een managementboek schrijven."

Jarenlang twijfelen over een goed idee voor een boek. Maandenlang, soms jarenlang schrijven aan een boek dat nooit af lijkt te komen. Waarom zou je het jezelf aandoen? Onder managers, ondernemers en consultants is het populairder dan ooit. Het is ook veel gemakkelijker en goedkoper geworden om een boek in eigen beheer uit te brengen.

Volgens uitgever Geerhard Bolte is het niet louter ijdelheid die duizenden mensen per jaar ertoe aanzet om hun eigen managementboek uit te geven: "Natuurlijk, elke auteur smelt als hij zijn eerste exemplaar in handen krijgt. Maar ze hebben het geschreven omdat een boek een geweldig marketinginstrument is en omdat je er zelf zoveel van opsteekt."

Boek geeft meer status dan blog
Bolte spreekt uit ervaring, want hij heeft zojuist zijn eigen boek gepubliceerd: Zo schrijf je een goed managementboek. Ook hij schreef het om zichzelf als uitgever van de uitgeverijen Haystack en Dialoog op de kaart te zetten: "Alles draait om websites, apps en sociale media, maar een papieren boek blijft iets magisch. Iedereen roept oh en ah als je vertelt dat je een boek hebt geschreven. De status die een boek oplevert is ook terecht: je moet er toch echt meer moeite voor doen dan voor een tweet of een blog."

Alles herkauwen wat je weet
Toch spelen commerciële redenen een onderschikte rol voor auteurs, is de ervaring van Bolte: "Je houdt het niet al die uren achter het beeldscherm vol als je het alleen voor de sier doet. Ik heb honderden auteurs begeleidt en ze hebben de eindstreep alleen gehaald omdat ze er zelf zoveel van leerden. Je wordt gedwongen om alles te herkauwen wat je weet en uit te zoeken hoe anderen over je vak denken. Je kunt een hele rij managementboeken lezen als je beter wilt worden, maar je kunt ook een managementboek schrijven. Eigenlijk zou iedere professional eens in zijn carrière een managementboek moeten schrijven."

Zoek hulp
Ondanks alle goede bedoelingen lukt het veel mensen niet om hun managementboek af te maken en dan ook nog eens gepubliceerd te krijgen bij een uitgeverij. In zijn boek beschrijft Bolte dat het bijna altijd mislukt om dezelfde drie redenen: "Wij ontvangen elke dag wel een of meer boekvoorstellen en manuscripten. Wat opvalt is dat auteurs vroeg of laat vastlopen omdat ze geen originele en scherpe invalshoek hebben bedacht. Vervolgens lukt het niet om een heldere structuur te bedenken. Ten slotte besteden auteurs te weinig aandacht aan de stijl van hun teksten." 

Bolte raadt auteurs aan om hulp te zoeken als je een boek gaat schrijven: "Schrijven is een ambacht en er zijn overal ervaren redacteuren, journalisten en uitgevers die je willen helpen."

Het boek Zo schrijf je een goed managementboek telt 216 bladzijden en kost 23,50 euro.

Janneke Boogaard
Redacteur van Het Kontakt Leerdam en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @jannekeboogaard op twitter >
Elke woensdag het Bommelerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK