Afbeelding
Foto: Floris Bakker

'IJssel te smal en ondiep voor waterbus'

Algemeen 2.410 keer gelezen

REGIO • Gemeenten langs de Hollandsche IJssel zien een waterbusverbinding tussen Rotterdam en Gouda wel zitten. Cor den Ouden van schippersvereniging Koninklijke Schuttevaer is minder enthousiast.

Personenvervoer over water: het idee noemt Den Ouden 'niet verkeerd'. Toch kleven er teveel bezwaren aan de komst van de waterbus op de IJssel. "De rivier is te smal, te krom en niet diep genoeg", zegt hij. "Een waterbus is een catamaran die met zo'n 40 kilometer per uur door het water snijdt. Daarbij verplaatst het tonnen water. Dat zorgt voor een sterke zuiging en golfslag op een toch al smalle en ondiepe getijderivier met wisselende waterstand. En hoe hoger de snelheid, hoe lager het water en hoe sterker de zuiging."

Liggende schepen
Beroepsvaart en plezierboten ondervinden daar hinder van wanneer zij door een waterbus worden ingehaald. Inhalen kan alleen op ruime onderlinge afstand en als daar ruimte voor is. De golfslag zorgt volgens De Ouden voor meer ongewenste effecten. "Naast dat de oever wordt beschadigt liggen er langs de IJssel passantenhaventjes en talloze overslagplaatsen om goederen te lossen. Liggende schepen gaan door de deining heen en weer wat tot gevaarlijke situaties kan leiden."

Den Ouden schat dat de waterbus tussen Krimpen en Gouda slechts 3 à 4 kilometer flink kan 'doorblazen' op de IJssel. "Het vaartuig zal de overige 15 kilometer zijn snelheid moeten reduceren tot 9 tot 11 kilometer per uur. Dat betekent dat -ie er zonder tussenstop, bijna 75 minuten over doet om van Krimpen naar Gouda te varen."

De Lek is in de ogen van Den Ouden veel geschikter voor een waterbusverbinding. "Die rivier is twee keer zo breed. Je hebt dus een veel groter wateroppervlakte waardoor de zuiging en golfslag minder groot zijn."

Dat colleges en raadsleden van de verschillende gemeenten staan te juichen over de mogelijke komst van de waterbus snapt hij wel. "Het is natuurlijk een duurzame vorm van mobiliteit, maar je moet wel nagaan of het haalbaar is. Op de IJssel is dat in ieder geval niet het geval."

Trein
Net als zijn collega Pieter Neven van Krimpenerwaard noemt wethouder Arnold de Leeuw van Krimpen aan den IJssel 'weinig kansrijk'. "Het is technisch gezien niet mogelijk. Bovendien voegt een dergelijke verbinding niets toe aan het bestaande ov-netwerk. Je kunt prima met de trein van Gouda naar Rotterdam." Een waterbusverbinding tussen Krimpen en IJsselmonde ziet hij wel zitten. "Die zou voor onze inwoners echt van toegevoegde waarde zijn."

Aquabus BV, het bedrijf waar de waterbus onder valt, laat via een woordvoerder weten tot op heden niet betrokken te zijn bij de plannen rondom een verbinding over het water tussen Gouda en Rotterdam. "We kennen de ins en outs van de plannen dus niet en kunnen hier dan ook geen oordeel over geven. Als een gemeente ons benadert, gaan we uiteraard met ze in gesprek om de haalbaarheid van een verbinding verder te onderzoeken."

Floris Bakker 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie