Afbeelding
Foto: Geurt Mouthaan

Edwin van der Ham en Aart Hoogendoorn wisselen van werkplek

6 nov, 09:00 Algemeen 2.045 keer gelezen

OTTOLAND/MOLENAARSGRAAF • Voor magazine Langs de Graaf keken Edwin van der Ham van Montapacking, een e-commerce bedrijf dat de logistiek van meer dan 360 webwinkels verzorgt, en Aart Hoogendoorn van Kaaswinkeltje Hoogendoorn op de Vuilendam, bij elkaar in de keuken.

Het is vrijdagochtend nog donker als Edwin van der Ham zijn BMW parkeert bij de winkel van collega-ondernemer Aart Hoogendoorn. De wekker ging om kwart over vijf, de werkdag begint om kwart voor zes op de Vuilendam. "Zo vroeg begin ik nooit", lacht Edwin later op de ochtend, als hij even de tijd krijgt voor een kop koffie.

Want bij elkaar in de keuken kijken is in de praktijk niet toekijken, maar gewoon de handen uit de mouwen steken. "Ik ben meteen aan de slag gegaan. Bestellingen klaarmaken en de schappen vullen, voordat de eerste klanten komen. Toen vroeg ik nog hoe laat de winkel openging. 'Als we er zijn', kreeg ik als antwoord."

Aart knikt: "Zo werkt het bij ons; als iemand net voordat hij of zij naar zijn werk gaat, nog boodschappen bij ons wil halen, dan kan dat. We kijken echt niet op de klok of het al wel acht uur is."

Klantvriendelijkheid
Die eerste klant krijgt trouwens meteen een kersverse nieuwe medewerker van Kaaswinkeltje Hoogendoorn te zien. Even meelopen is er niet bij; Aart gooit Edwin meteen het diepe in. "Vond ik nog best spannend", constateert hij achteraf. "Maar het ging gelukkig best goed." Dat blijkt wel als we zelf even meekijken. Het inpakken van een stuk kaas doet de eigenaar van Montapacking soepel, al mag het nog wel iets sneller. En wat betreft klantvriendelijkheid scoort hij zeker een zeer ruime voldoende. Aart: "Ja hoor, hij doet het echt super. En ook met onze medewerkers klikte het meteen. Het is de hele ochtend al gezellig onderling."

Die sfeer wordt zelfs niet bedorven als de vrouw van Aart verkleed als 'lastige klant' het Edwin moeilijk komt maken. "Nee hoor, dit is weer veel te zout; heeft u niet iets wat er nét tussen inzit?" Eerlijk is eerlijk: hij blijft lachen en haalt onvermoeibaar kazen van de planken om te laten proeven, tot hij doorkrijgt dat hij ertussen wordt genomen.

Dashboarden
's Middags is het 'winkeluniform' van Kaaswinkeltje Hoogendoorn verdwenen en zitten de twee ondernemers in een totaal andere setting. In één van de vergaderruimtes van Montapacking in het Molenaarsgraafse kantoor gaat er een digitale wereld voor Aart open. Dashboarden, het verzamelen en presenteren van informatie over en voor de gebruikers van een site; de mening van de gastmedewerker wordt overal over gevraagd. "Voor mij is dit nieuw, maar ik vind dit wel heel interessant. Ik leer hier ook van voor onze eigen site en Facebookpagina. En als buitenstaander kan ik zo ook een bijdrage leveren."

Even later gaat het over het livestreamen van wedstrijden van voetbalvereniging VVAC, waar Montapacking én ook Kaaswinkeltje Hoogendoorn sponsor van is. Maar dat betekent meteen ook het einde van het 'zitgedeelte' voor Aart. In de sorteerruimte van Montapacking krijgt hij les in het 'picken' van orders. En daar blijkt dat inpakken van kaas toch een andere aanpak vergt dan het verpakken van postpakketjes. "Voorzichtig aan met die dekbedden, Aart", lacht Edwin. "Behandel ze op dezelfde manier als ik jouw kaas."

Verschillen
Zeker, er zijn grote verschillen tussen Montapacking, een jong en snel groeiend bedrijf in de digitale sector, en Kaaswinkeltje Hoogendoorn, met een ambachtelijke en authentieke uitstraling. Maar de twee bedrijven hebben in ieder geval één belangrijke overeenkomst: klantvriendelijkheid. "Wat mij opvalt is dat ze hier vrijwel iedereen kennen en persoonlijk aanspreken", blikt Edwin terug op zijn ochtend bij Hoogendoorn. "Dat vind ik echt mooi om te zien. Klanten hoeven amper te zeggen wat ze willen, omdat ze het vaak al weten. Daar zijn wij ook mee bezig; maar wij hebben computersystemen waarin we zien waarin iemand jarig is en we proberen er dan wel een persoonlijke invulling aan een felicitatie te geven, maar zoals hier in het kaaswinkeltje gaat dat nog niet."

Dit interview staat in het magazine Langs de Graaf, dat verspreid werd in de dorpen van de voormalige gemeente Graafstroom. Het hele magazine is digitaal te lezen via: http://hetkontaktmedia.nl/portfolio/langs-de-graaf/

Geurt Mouthaan

Redacteur/fotograaf van Het Kontakt-Alblasserwaard en Het Kontakt-Klaroen.nl. Daarnaast actief voor de magazines van Kontakt Mediapartners.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie