Afbeelding
Foto: Boudewijn

Deilenaar (22) uit studenten waterstof raceteam rijdt eerste meters met Forze IX

Nieuws 831 keer gelezen

DEIL / ZANDVOORT • Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, testte afgelopen maandag hun nieuwste waterstof raceauto op het circuit van Zandvoort. Een van de studenten is de Deilenaar Cornee van de Grint (22).

De auto maakte de eerste meters op zijn zogenoemde superbatterij, waarna de volgende stap is om het waterstofsysteem in te bouwen. Het team wil met de nieuwe auto, de Forze IX, definitief aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie. Binnenkort zal de duurzame wagen het gaan opnemen tegen conventionele benzine auto’s in de Supercar Challenge op het circuit van Zandvoort. 

Racen met schone uitlaat
Daar draait het uiteindelijk om, zegt de geboren Deilenaar: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.”

De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt hij: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water en elektriciteit ontstaan.” Die elektriciteit gebruikt de auto om zijn elektromotoren aan te drijven. 

Superbatterij
De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenaline-shot’ kan geven.

Juist die superbatterij zorgde ervoor dat de Forze IX zijn eerste meters kon maken. Het team focuste zich op het opzetten van een betrouwbare aandrijflijn, terwijl het waterstofsysteem tegelijkertijd buiten de auto ontwikkeld wordt. Nu deze aandrijflijn klaar is, kan de focus worden verschoven naar het optimaliseren en integreren van het waterstofsysteem.

Deilse bijdrage
De student Bedrijfskunde en Rechtsgeleerdheid is enthousiast over de eerste stappen: “Je ziet dat de auto-industrie steeds meer met waterstof bezig is en om daar met zo’n mooi project onderdeel van te kunnen maken is echt fantastisch.”

Zelf is Van de Grint als Partnership manager vooral bezig geweest met het uitbreiden van het partnernetwerk en het onderhouden en verder ontwikkelen van deze relaties.

“Hoewel de inzet van ons studenten essentieel is voor het project, zou het niet kunnen functioneren zonder de steun van onze sponsors en partners, niet alleen in termen van geld maar ook in kennis en adviezen.”

Enorme uitdaging
Het team heeft met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.”

De volgende stap voor het team van de Deilenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Van de Grint: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn.” 

“Niemand bouwt waterstofracewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je als team zo hard werkt, is heel gaaf.”

Elly van Kuilenburg

Elly van Kuilenburg schrijft als journalist voor Het Kontakt-West Betuwe en incidenteel ook voor de andere Betuwse titels van Het Kontakt

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Afbeelding
Battle of the Boats voor jongeren: wie wint dit jaar? Nieuws 16 uur geleden
Afbeelding
Herdenkingsdienst in het Klokhuis in Beesd voor twee jaar oorlog in Oekraïne Nieuws 24 feb, 18:21
• Studiomedewerkers van Kontakt Mediapartners tonen trots de drie gewonnen Awards.
Drie internationale awards voor Studio Kontakt Mediapartners Zakelijk 24 feb, 17:30

Download onze app