Afbeelding

Lingeborgh levert hoveniers van de toekomst

Algemeen 749 keer gelezen

GELDERMALSEN • De afgelopen week was het weer eens goed zichtbaar: hevige regenval heeft een groot effect op de samenleving. In de vaak versteende steden zorgt meer groen voor een betere leefbaarheid. 

Dat is een uitdaging voor de hoveniers van de toekomst. En die worden opgeleid bij de Lingeborgh in Geldermalsen.

Een forse hekwerk prijkt voor een wand van het brugklasgebouw van de Lingeborgh. Het is bijna twintig meter lang en varieert in hoogte van twee tot vier meter. Aan het hek hangen bakjes met daarin prille gras- en klimplanten. Het begin van een geveltuin, die straks uitgroeit tot een groene wand. Aan dit project hebben 34 leerlingen uit het derde jaar van vmbo Groen meegewerkt. 

“Bij het ontwerp is rekening gehouden met de architectuur van het gebouw’’, legt docent Erna Daanen uit. “Je kunt niet zo maar wat doen.’’ Daarmee schetst ze al wat erbij komt kijken als je meer groen bij bebouwing wilt; er moet een plan zijn dat recht doet aan de situatie. Niet dat de leerlingen zich daar nu al druk om hoeven maken. Daanen: Maar ze leren al wel waarvoor die vergroening dient.’’

Vergroening

Docent Daanen speelde al een tijdje met het idee om haar groenleerlingen meer bij de actualiteit te betrekken. “Je ziet hoe snel veranderingen kunnen gaan. De transitie naar vergroening van steden is in volle gang. Dat vraagt ook om een andere vorm van hovenieren.’’ 

Ze legde contact met Stichting Technotrend, keek rond bij het mbo, polste de hoveniersvereniging en uit al die contacten en gesprekken ontstond een lesmodule. In de module zitten ook techniekaccenten omdat de school veel leerlingen heeft die behalve met groen ook met techniek aan de slag willen, en graag iets maken. De gemeente Geldermalsen toonde zich enthousiast om in de klas te vertellen over het duurzame beleid van de gemeente en het belang van zo’n verticale tuin. De gemeente wil voor de leerlingen opdrachtgever zijn van het praktijkdeel.

Praktisch aan de slag

“De module duurt zes weken. Op maandag behandelen we theorie. Ze leren over hittestress en wateroverlast en hoe zij als toekomstige groenmensen kunnen helpen die vraagstukken op te lossen. Trends als stadslandbouw, voedselbos, geveltuinen, verticale tuinen, groene daken, wadi’s, waterpleinen en circulair werken als hovenier passeren de revue. Natuurlijk worden begrippen als biodiversiteit en ecosysteem grondig uitgelegd. Aan het eind volgt altijd een opdracht, zoals het maken van een wilgentenenhut. Op vrijdag gaan ze praktisch aan de slag met de geveltuin. De leerlingen hebben zelf, onder begeleiding, bij Bouwmensen de bakjes gemaakt.’’

Mee naar huis

Vergroening heeft een belangrijke rol in de verduurzaming van de stad. Op veel plaatsen zijn zowel gemeenten als bewonersinitiatieven om de stad te vergroenen. Denk aan groene daken op woningen en bushokjes, geveltuinen, wadi’s en groenlinten. “We hopen dat onze leerlingen dit ook mee naar huis nemen’’, zegt Daanen. ,,Dat ze zien dat zogenaamd ‘onderhoudsvrije tuinen’, dus met veel tegels, eigenlijk niet meer kunnen. En ontdekken dat meer groen bijdraagt aan de biodiversiteit, voor waterafvoer zorgt en verkoeling oplevert.’’

Als het aan Erna Daanen ligt gaat een volgende lichting scholieren elders op school aan de slag. “We hebben buiten nog meer wanden waar we iets kunnen doen. En ook in het gebouw zelf zijn mogelijkheden. Het mooie is dat er iets komt te staan dat een functie heeft én dat ze zelf hebben gemaakt.’’

Christine Kieviet

Redactiecoördinator van Het Kontakt-West Betuwe, Het Kontakt-Tiel en Het Kontakt-Culemborgse Courant

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden