Logo hetkontakt.nl/vijfheerenlanden
• Huisartsenpraktijk Lexmond met links in het houten gebouwtje de afhaalautomaat voor recepten.
• Huisartsenpraktijk Lexmond met links in het houten gebouwtje de afhaalautomaat voor recepten. (Foto: Marjo van Andel)

Medicijnen ‘uit de muur halen’ in Lexmond

  •   keer gelezen

LEXMOND • In 2020 werd Huisartsenpraktijk Lexmond overgenomen. Dat toen ook het apotheekhoudend gedeelte moest stoppen zorgde voor onrust in het dorp.


Met hart en ziel zorg leveren, met de best mogelijke kwaliteit. Dat is waar Huisartsenpraktijk Lexmond voor staat. “Dat is altijd zo geweest en dat is nog steeds zo”, legt zorgmanager Jane Junier, onder andere verantwoordelijk voor de praktijk in Lexmond, uit. Om te vervolgen dat de praktijk een turbulente tijd achter de rug heeft. 

“In september vorig jaar is de praktijk overgenomen. In principe is er weinig veranderd. Alleen op één punt had de overname grote gevolgen voor de patiënten: de praktijk had na de overname niet langer een apothekersvergunning. Die is namelijk persoonsgebonden, de vergunning was dus gekoppeld aan dokter De Jong en toen zij stopte, stopte ook dat.” 

Vanwege landelijke regelgeving, betekende dat dat de Huisartsenpraktijk Lexmond niet meer in aanmerking kwam voor een nieuwe vergunning. 

Onrust
Dat de apotheek verdween uit het dorp, zorgde voor een hoop onrust. “Mensen begrepen het niet zo goed, vonden dat de nieuwe huisarts hen de apotheek had afgepakt. Als het aan ons had gelegen, hadden we die natuurlijk gewoon door laten draaien, maar de wet- en regelgeving in Nederland besliste anders.”

De onrust had ook z’n weerslag op de werknemers in de praktijk. “Zij waren een deel van hun tijd aan het uitleggen waarom dit zo gebeurde, de praktijk en hun werk aan het verdedigen als het ware. Het zorgde voor een negatieve sfeer en dat heeft best z’n weerslag gehad op de werknemers. Inmiddels is de rust terug en krijgen de werknemers gelukkig weer de waardering die zij verdienen.”

De kans bestond dat er in Lexmond helemaal geen apothekersdiensten meer aangeboden zouden worden, maar de praktijk heeft zich hard gemaakt voor een tussenoplossing. “Anders hadden patiënten bijvoorbeeld naar een andere apotheek buiten het dorp moeten rijden voor hun medicatie. Dat wilden we echt niet laten gebeuren. En daarom werken we nu samen met Appo, de apotheek van nu, een landelijke organisatie. Dankzij hen kunnen patiënten toch voor hun medicatie in Lexmond terecht. Maar op een andere manier dan zij gewend waren.”

Afhaalautomaat
Buiten de praktijk is een container geplaatst en dat blijkt een afhaalautomaat te zijn voor bestelde recepten. Margriet Alkemade van Appo legt uit hoe het werkt.

“Een patiënt vraag een recept aan bij de huisartsenpraktijk. Als dat binnen is, wordt het ingescand in de afhaalautomaat. De patiënt voor wie het bestemd is, krijgt dan via sms of mail een bericht dat hun recept binnen is. Vervolgens kunnen zij op ieder moment van de dag, dus niet alleen als de huisartsenpraktijk open is, maar ook ‘s avond, ‘s nachts of ‘s morgens vroeg, bij de automaat terecht om hun medicatie op te halen. Tussen 15:00 en 17:00 uur zijn de medicijnen ook nog in de praktijk bij de doktersassistente op te halen.”

In het begin was het even wennen hoe dat nu precies werkte, maar Margriet merkt dat steeds meer mensen er gebruik van maken. 

“Oudere patiënten, of zij die daar behoefte aan hebben, kunnen van de doktersassistente een meer uitgebreide uitleg krijgen hoe de afhaalautomaat nu precies werkt en dan lukt het vaak wel. En mocht het nodig zijn dat een patiënt nog diezelfde dag aan bepaalde medicatie begint, dan kan de huisarts dat als spoedlevering aanmerken. Dan wordt het nog diezelfde dag bij de patiënt thuis bezorgd.” 

Daarnaast kunnen patiënten met vragen over medicatie altijd contact opnemen met Appo via 085-9024490 of info@heythuysen.appo.nl.

Vooruit kijken
Zoals Jane eerder al zei, is de rust rondom de huisartsenpraktijk weergekeerd en begrijpen patiënten ook beter dat dit geen keuze is geweest, maar iets dat van hogerhand is opgelegd.

“In het aanbieden van de zorg is niets veranderd, maar we begrijpen ook dat verandering altijd impact heeft. Zowel op het team als op de patiëntenpopulatie. De collega die boventallig wordt, doordat de apothekersdeel geen doorstart kon maken. Nu hopen we vooruit te kijken. De praktijkondersteuners werken nog als vanouds en ook de openingstijden zijn hetzelfde gebleven. Wat niet is veranderd, is dat we een open en frisse organisatie willen zijn die het beste voorheeft met de mensen die we behandelen.”

Marjo van Andel
Eindredacteur Het Kontakt Leerdam en Vianen
Volg @MarjovAndel op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten