Afbeelding
Foto: nl.123rf.com
ingezonden mededeling

3 tips voor het onboarden van je werknemers

Algemeen 151 keer gelezen

Het is voor het slagen in een nieuwe baan belangrijk dat nieuwe medewerkers een goede begeleiding krijgen.

Niet alleen in praktisch opzicht, want dat spreekt uiteraard voor zich, maar ook als het om het aarden in de nieuwe werkomgeving gaat. 

Onboarding voorziet in de perfecte combinatie van de landing en voorziet in praktische kennis en vaardigheden van nieuwe medewerkers in de organisatie. 

Ontdek hier de beste tips voor het onboarden van je werknemers.

1. Investeer in optimale werkbeleving
Een van de trends op het gebied van onboarding is het investeren in werkplezier. De werkbeleving staat tegenwoordig centraal.

Het werkplezier is haast zelfs een voorwaarde om de productiviteit van medewerkers goed tot zijn recht te laten komen. 

Voor veel medewerkers is het van belang om dagelijks met plezier naar het werk te gaan. Het gaat dan ook vooral om de zingeving en het zich thuis voelen op de werkplek.

2. Laat nieuwe medewerkers landen
Het is belangrijk om nieuwe medewerkers in de organisatie te laten landen. Daarmee leg je als het ware een perfecte basis voor blije medewerkers.

Personeel dat ontevreden is, heeft sneller de neiging om weer op zoek te gaan naar een andere baan. Blij personeel voorziet in medewerkers die zich aan een bedrijf willen binden en daarom ook langer blijven. 

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 25% van nieuw personeel al snel weer vertrekt. Dat betekent dat je als bedrijf zijnde eigenlijk productiviteit laat gaan en dat kost geld. 

De investering door voor onboarding te kiezen, betaalt zich echter uit in medewerkers die bij het bedrijf blijven. Daarbij is het van belang om een balans aan te bieden tussen kennis en geluk.

3. Stel doelen vast
Om een onboarding programma succesvol te laten zijn, is het belangrijk om doelen vast te stellen. Dat biedt een praktisch overzicht met stappen en inzicht in het inwerkproces en leidt naar een doel toe.

Er is niets zo onfunctioneel als medewerkers op de eerste dag ergens neer te zetten om zich te laten inlezen in de gang van zaken. Het is veel beter om uitleg te geven over de inwerkperiode en vanaf de eerste dag de medewerkers bij het team betrokken te laten zijn.

 Overigens is het in een periode van thuiswerken eveneens mogelijk om de keuze te maken voor digitaal onboarden. Het is dan nog belangrijker om doelen te stellen en een gedegen onboarding programma aan te bieden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden